Program diverzity a inkluze (D&I) je pro firmy moderního střihu nutností. Pokud se vám ho podaří nastavit chytře, nejen, že poroste spokojenost a produktivita vašich zaměstnanců, ale můžete jeho prostřednictvím otevřít dveře mnoha novým talentům i potenciálním klientům.
Vytipovali jsme pro vás několik oblastí, na které byste měli při sestavování efektivní koncepce diverzity a inkluze měli pamatovat.
1) Stanovte si cíle
Před zahájením jakékoliv iniciativy je důležité vědět, v jakém výchozím bodě se vaše firma nachází, abyste mohli účinnost koncepce snadněji vyhodnotit.
Existuje několik způsobů, jak zjistit, co si vaši zaměstnanci myslí o vašich zásadách v oblasti diverzity. Tento typ informací můžete získat prostřednictvím průzkumů a dotazníků. Pokud používáte pro interní komunikaci Microsoft Teams, využijte bezplatnou funkci pro vytváření anket, která se může hodit, pokud chcete získat základní přehled o názorech vašich zaměstnanců. Pokud se obáváte toho, že k vám zaměstnanci nemusí být vždy upřímní, zkuste provedením anonymního průzkumu pověřit třetí stranu.
2) Napojte koncepci na vaše obchodní cíle
Opravdu efektivní program diverzity a ikluze musí být vždy propojen s celkovými obchodními cíli vaší firmy. Pokud totiž budou v nesouladu,bude velmi zajistit, aby koncepci přijali a podporovali všichni lidé z vaší firmy.
3) Zjednodušujte
Při sestavování programu diverzity a inkluze dbejte na to, aby byl formulován co nejsrozumitelněji. Vaše nová iniciativa nemusí být nijak komplikovaná – ujasněte si, čeho chcete dosáhnout, a poté se podívejte na vhodné nástroje s co nejnižšími náklady, které vás k vašim cílům dovedou.
Můžete začít třeba pravidelnými poradami, na kterých se zaměstnanci budou moci podělit o své dosavadní zkušenosti, případně na své porady pozvěte odborníky za zajímavá témata z oblasti diverzity. Promítněte diverzitu a inkluzi do interních komunikačních kanálů, aby se vaše cíle dostaly snadněji pod kůži všem zaměstnancům.
4) Buďte autentičtí
Úspěch programu diverzity a inkluze se odvíjí od vašeho vlastního přístupu. Pokud se budete snažit vybudovat opravdu inkluzivní pracoviště, na kterém mohou být zaměstnanci zcela autentičtí a vydávat ze sebe to nejlepší, dosáhnete větších úspěchů, než když se zaměříte jen na budování firemního PR.
V době sociálních sítí jsou lidé obecně velmi citliví na neautentická nebo nepravdivá tvrzení. Pokud o programu diverzity a inkluze hodně mluvíte, ale reálně v této oblasti mnoho kroků nepodnikáte, je jen otázkou času, kdy se vám tento přístup vymstí.
5) Učte se, měřte a vyvíjejte se
Bedlivě sledujte, jak se vám daří naplňovat počáteční cíle. Jen tak totiž zjistíte, jestli je vaše strategie opravdu účinná a neplýtváte drahocenným časem.
Rozhovory se zaměstnanci o vaší iniciativě by neměly být pouze jednorázovou akcí – musí se jednat o průběžný proces, kterým prokazujete, že výstupy poctivě měříte a čerpáte z nich i v praxi.
Bez neustálé zpětné vazby od zaměstnanců pravděpodobně nebudete schopni svou koncepci zlepšit a riskujete, že se bude jevit spíše jako zbytečné cvičení, než jako cenná časová investice.
Diverzita a inkluze jsou středobodem podnikání společnosti Vodafone. Na některé naše aktivity se můžete podívat zde.