Všechny firmy, které se řídí zdravým rozumem, hledají způsoby, jak ušetřit náklady a neohrozit kvalitu. Vnější faktory však někdy mohou ztížit udržení nízkých nákladů. Například při inflaci, která stoupá, se zvyšují náklady na nezbytnosti, jako jsou materiály a energie. V této situace musí i ty nákladově nejefektivnější podniky ještě více stlačit tato čísla.
Zajistit, aby váš podnik měl tu nejlepší návratnost investic, je průběžný proces, který vyžaduje kreativní myšlení. Zde zkoumáme pět způsobů, jak vám pomoci udržet nízké náklady a maximalizovat návratnost a současně udržet spokojenost zákazníků.
1. Použití technologie pro zefektivnění a získání poznatků
Správná technologie dokáže udělat zázraky ve zefektivnění obchodních operací – nejen snížením nákladů, ale úsporou času, energie a stresu. Od komunikace se zákazníky po týmovou spolupráci, dodavatelský řetězec a administrativní procesy dnes existuje řada technologií, které mění představu o nákladově efektivních operacích.
Například software pro řízení vztahu se zákazníky (CRM) vám pomáhá snadno řídit své vztahy se zákazníky, chytře zautomatizovat komunikaci a zajistit, že udržíte vysokou úroveň poptávky a prodeje.
Takové systémy mohou zahrnovat prodej a marketing, využití informací od zákazníků pro automatizaci personalizované komunikace, které osloví správné zákazníky ve správnou chvíli. Toto nejen šetří obrovské množství času, ale může poskytnout informace, které pomáhají vytvářet lepší produkty a služby.
Počáteční výlohy spojené s takovými systémy mohou odrazovat, ale návratnost v podobě úspory času a zvýšené zákaznické spokojenosti (vedoucí k většímu prodeji) může být neocenitelná.
2. Revidování dodavatelského řetězce
Zbytečné plýtvání v dodavatelském řetězci může být dost nákladné pro firmy jakékoli velikosti.
Jaké úpravy můžete provést, abyste se vyhnuli tomuto plýtvání? To může zahrnovat „rychlá vítězství", jako je snížení množství obalů, které používáte (ne pouze snížení nákladů, ale chytrý krok k ekologické udržitelnosti). Nebo lepší využití prostoru. Skladování je drahé – dokážete lépe využít vaše prostory? Dokážete se o ně podělit s jinými podniky, abyste snížili náklady? Nebo je dokážete zredukovat?
Před provedením jakýchkoli změn potřebujete kompletní přehled o své strategii pro dodavatelský řetězec. Ujistěte se, že máte zdokumentovaný svůj dodavatelský řetězec a že mu rozumíte, abyste plně chápali vliv jakýchkoli změn, které učiníte. Ať dokážete provést jakoukoli úsporu nákladů ve svém dodavatelském řetězci, neustále se soustřeďte na své zákazníky – snížení nákladů na úkor služeb je vždy nesprávný krok.
3. Jednání o smlouvách
Nyní je čas zrevidovat smlouvy v celém podnikání a tam, kde je to možné, dosáhnout dlouhodobější dohody. Nájmy nemovitostí a vybavení jsou příklady smluv, kde existuje prostor pro flexibilitu. Komunikujte s dodavateli a buďte transparentní o aktuální situaci, zejména pokud máte potíže s cash flow. Firmy často chtějí pouze zajistit, že v určité chvíli obdrží platbu, proto je klíčová komunikace od počátku vedená otevřeně.
Jednání je činnost, které se mnozí z nás vyhýbají. Avšak nezapomeňte, že vyjednávání nespočívá v tom, aby jeden druhého porazil, ale aby došlo k výsledku, který je uspokojivý pro obě strany. Najděte si čas hovořit s dodavateli o nákladech a podmínkách smlouvy. Mějte jasnou představu o tom, co můžete a nemůžete přijmout, vyhledejte si informace a nenechávejte konverzaci na poslední chvíli.
4. Nebojte se stanovit nové ceny
Někdy ani ty nejdůmyslnější zákulisní nákladové úspory nemohou kompenzovat drsnější obchodní prostředí a tehdy přichází čas na to zvýšit ceny. Firmy se často zdráhají učinit tento krok, protože se obávají toho, jak to budou vnímat stávající zákazníci, a při vědomí cenového podbízení ze strany konkurence. Pokud nabízíte vysoce kvalitní produkt a vynikající služby, zjistíte, že mnoho zákazníků je ochotných platit víc a zachovat vám věrnost.
Pro udržení jejich věrnosti je důležité, abyste se svými zákazníky komunikovali. Vysvětlete jim, proč se ceny zvyšují, včas je upozorněte a poděkujte jim za jejich průběžnou činnost.
U nových zákazníků přemýšlejte o tom, jak se vůči nim projevíte. Podle kognitivně-behaviorálního ekonoma Leigha Caldwella je stanovení ceny určující – srovnání vašeho produktu nebo služby s daleko dražší nabídkou konkurence, aby ta vaše vypadala přitažlivěji, je klíčové pro stanovení vyššího cenového očekávání, zvýšení poptávky a zákaznické spokojenosti.
5. Investujte zpětně do podnikání
V těžkém období musíte spekulovat, abyste mohli akumulovat – některá klišé jsou pravdivá! Znamená to skutečnost, že vystavit stopku všem výdajům ve snaze snížit dlouhodobé náklady může z dlouhodobého hlediska napáchat větší škody.
Tím nechceme říct, že je čas chovat se lehkomyslně. Je důležité využít tento čas a dostupné finance k zajištění vašeho podniku do budoucna co nejlépe, jak to dokážete. To může zahrnovat investování do cloudového systému za účelem lepší spolupráce, širokopásmové připojení pro efektivní práci na dálku pro zaměstnance nebo kyberbezpečnost s cílem udržet vaše data v bezpečí. Tato investice může vypadat nelogicky, ale jak ukázala pandemie, toto jsou investice, které udrží váš podnik na hladině i v té nejturbulentnější době.