Stále více z nás se snaží snížit emise uhlíku a zvrátit klimatickou změnu. Udržitelnější chování je ovšem dobré nejen pro planetu, ale i vaše podnikání – přechod na ekologičtější provoz totiž může snadno snížit vaše náklady a zvýšit ziskovost.
Pomůže vám také získat respekt zaměstnanců i zákazníků, pro které je šetrnost k přírodě stále důležitější. *
Jako podnikatelé můžete využít několik jednoduchých tipů, jak šetřit životní prostředí, aniž by vás to stálo peníze navíc.
1) Využívejte inteligentní měřidla
K tomu, abyste přestali zbytečně plýtvat energiemi, vám mohou pomoci například chytrá měřidla. Pokud si necháte nainstalovat inteligentní elektroměr a plynoměr, bude pro vás mnohem snadnější držet své emise na uzdě. Přístroje vás automaticky upozorní na nárůst spotřeby, takže snadněji omezíte používání spotřebičů, které vám nejspíš energiemi zbytečně plýtvají a zvyšují vám účty. Pokud je to možné, vyberte si dodavatele, který využívá obnovitelné zdroje.
2) Zkontrolujte svou elektroniku
Omezit spotřebu energie vám mohou pomoci také chytře zvolené elektrospotřebiče. Pokud vsadíte na LED žárovky, nejen, že spotřebují až desetkrát méně energie než běžné halogenové žárovky, ale také vám vydrží mnohem déle. Zvažte také inventuru elektrospotřebičů. Starý elektrický ohřívač může zbytečně lézt do peněz a snižovat uhlíkovou stopu vám rozhodně nepomůže. Pokud se rozhodnete starou elektroniku zlikvidovat, zvolte odpovědný a ekologický způsob. Elektroodpady jsou celosvětově nejrychleji rostoucí oblast odpadů, takže pokud můžete, zjistěte, zda by spotřebič nemohl někomu udělat službu.
3) Zbavte se papírování
Existuje celá řada digitálních nástrojů, které vám umožní provozovat firmu bez zbytečného plýtvání papírem. Tyto nástroje vám také pomohou ke snížení objemu odpadu a dalších nákladů, například na provoz tiskáren nebo kopírek. Pokud se zbavíte papíru, může vám to pomoci i z hlediska marketingu. Cílená digitální reklama vám totiž pravděpodobně přinese vyšší míru objednávek než tradiční tištěné letáky.
4) Přehodnoťte dojíždění
Události roku 2020 prokázaly, že práce na dálku je plnohodnotnou alternativou k přítomnosti v kanceláři. Když lidé do práce nedojíždějí, výrazně se tím omezí emise uhlíku. Proč tedy nenabídnout zaměstnancům, aby několik dnů pracovali z domova? K dispozici je celá řada digitálních nástrojů, které nejsou drahé a zajistí bezproblémový chod vašeho týmu bez ohledu na to, kde se jeho členové zrovna nachází. Zaměstnanci také ocení snazší udržení rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem, a jejich spokojenost se odrazí na loajalitě k firmě.
5) Prověřte svůj dodavatelský řetězec a zdroje surovin
Můžete se chovat sebeekologičtěji, ale pokud se tak nechovají i vaši dodavatelé, jejich uhlíkové emise zatíží i vaše produkty a služby. Naštěstí existují různé digitální nástroje, pomocí kterých si můžete ověřit tvrzení dodavatelů o šetrnosti k přírodě ještě předtím, než s nimi zahájíte spolupráci. Pokud je to možné, zvažte volbu místního dodavatele, abyste snížili také emise spojené s transportem surovin a zboží. Zaměřte se i na využívání ekologických obalů a balení.
6) Přimějte své zaměstnance, aby přemýšleli a chovali se ekologicky
Chování zaměstnanců, kteří se podílejí na chodu vaší firmy, může také velmi přispět k tomu, aby se vaše podnikání stalo udržitelným. Podpora zdánlivých maličkostí, jako je zhasínání při odchodu nebo zavedení programu dojíždění do práce na kole, vám může pomoci snížit celkovou uhlíkovou stopu vaší firmy.
Udržitelnost hraje klíčovou roli v přeměně na firmu připravenou na budoucnost.
*https://www.researchgate.net/publication/331289480_Environmental_consciousness_of_European_consumers_A_segmentation-based_study