Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

14. srpna 2023

ESG reporting: řízení podniku. Na co se zaměřit?

Odhadovaná doba čtení 3 minuty

V předešlých článcích jsme se zabývali enviromentálními faktory a sociální odpovědností. A dnes se zaměříme na poslední pilíř ESG reportingu: udržitelné řízení podnikání. Při vykazování nefinančních dat to bývá nejvíce podceňovaná oblast ESG. Firmy mnohdy vnímají pilíř G pouze jako férové řízení podniku a dodržování legislativních pravidel. Skrývá se za ním ale mnohem více konkrétních témat i požadavků.

Odpovědné a transparentní podnikání

Hodně diskutovaným tématem v oblasti řízení firmy je firemní kultura a zásady obchodního chování, které mohou znít až příliš obecně a vágně. Je proto důležité firemní kulturu jasně definovat a dále ji formalizovat. Nejčastěji se v této souvislosti používá etický kodex firmy, který může být i součástí smluv s dodavateli. Jaká témata tam patří?

  • Jakým způsobem řešíte prevenci korupce a úplatkářství? Došlo k nějakým incidentům? Firmy s více než 50 zaměstnanci budou muset brzy zavést program, který zaměstnancům umožní nahlásit možné porušení práva ve své organizaci bez jakýchkoli odvetných opatření. Říká se tomu whistleblowing. Už víte, jak tuto povinnost splníte?
  • Zásadní hodnotou v udržitelném řízení společnosti je transparentnost. Ať už při publikování důležitých dokumentů (včetně platebních postupů), tak při zveřejnění organizační struktury a vlastnictví organizace.
  • Je vedení vaší firmy aktivně zapojené do agendy týkající se udržitelnosti? Zveřejňujete strukturu vedení podniku? ESG se netýká pouze dílčích agend, ale řízení společnosti jako celku a středně- i dlouhodobých plánů a investic. Jednotlivé kroky i celkový přístup firmy k ESG je pak důležité vhodnými prostředky komunikovat směrem ven k jednotlivým cílovým skupinám.

 

Dodavatelé

Poměrně nové téma, které se ale přímo dotýká i malých a středních firem, je nastavení vztahu podniků s jejich dodavateli na základě ESG kritérií. Patří k tomu výběr dodavatelů právě na základě údajů ESG. ESG využívají i banky při hodnocení svých klientů.

Kritéria se nejčastěji týkají dopadu na životní prostředí, ale také porušování lidských práv a dodržování národní legislativy v oblasti zaměstnávání. Nejde však pouze o splnění kritérií a povinností ESG, ale i o příležitost posílit zmíněné vztahy mezi dodavateli a odběrateli. Odběratel může motivovat, nebo přímo pomoct menším firmám v dodavatelském řetězci, aby splnily určité požadavky (například poskytnutím metodické podpory při výpočtu uhlíkové stopy).

 

Řízení rizik

Evropské standardy pro vykazování udržitelnosti (European Sustainability Reporting Standards – ESRS) dle směrnice CSRD věnují zvláštní pozornost řízení rizik, dopadů a příležitostí. Pro externí stakeholdery – především finanční instituce a investory – jde o důležitý ukazatel připravenosti daného podniku na budoucnost. Ukazuje, jak bude podnik schopen čelit rizikům a zda si zachová konkurenceschopnost.

 

Spolupráce

Spolupráce napříč sektory – soukromým, veřejným a neziskovým – může přinést mnoho zajímavých projektů a rozšířit rozsah vzájemné spolupráce. Propojení různých sfér ale především přispěje ke vzájemnému obohacení a posílí pozitivní dopad projektů.

TIP

Propojujete se s partnery z oboru i mimo něj? Jste v kontaktu s neziskovými organizacemi, akademickou obcí nebo místní správou? Ti všichni mohou vás a váš byznys obohatit o podněty a zkušenosti z oblastí, ve kterých se dennodenně pohybují.

Mezi zainteresované strany neboli stakeholdery patří dodavatelé, zákazníci, zaměstnanci, nevládní organizace, akademická sféra, obchodní partneři a investoři, oborové aliance či sdružení, samospráva nebo ministerstva a další. Je velmi cenné své stakeholdery identifikovat a vybídnout je, aby poskytli zpětnou vazbu na váš byznys. Můžete s nimi prodiskutovat konkrétní projekt, a získat tak jejich úhel pohledu nebo identifikovat možná rizika.

„Stakeholder dialog“ může být strukturovaný a pravidelný. Například pomocí dotazníků a strukturovaných rozhovorů obdržíte od zainteresovaných stran zpětnou vazbu na své aktivity či obchodní rozhodnutí. Získáváte tak cenný pohled na to, co od vašeho podniku vaši stakeholdeři očekávají, jaký vliv na ně má vaše činnost a další informace.

Věříme, že vám informace z tohoto článku a z celého seriálu, který se věnuje problematice ESG, pomohou se na povinnost reportingu nefinančních dat připravit a využít to jako příležitost k růstu a posílení dobrého jména firmy.

Utekl vám úvod do našeho seriálu? Nevadí, přečtěte si články:

Pro společnost Vodafone zpracovala Veronika Doubnerová
Veronika se udržitelnosti věnuje dlouhodobě, pracovní zkušenosti má z veřejné i soukromé sféry. Stála např. u zrodu strategie Cirkulární Praha 2030 a mezinárodní konference Cirkulární města & byznys. Je porotkyní soutěže TOP odpovědná firma. Aktuálně je nezávislou konzultantkou udržitelnosti/ESG. Zaměřuje se na rozvíjení udržitelných principů a projektů v podnikání, ESG strategie a ESG reporting. Založila informační web esgvpraxi.cz, který prezentuje ESG projekty firem působících v ČR.

Veronika Doubnerová
Sustainability Consultant (poradkyně v oblasti udržitelnosti)

Zobrazit další související témata