Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

13. března 2024

Zviditelněte svou firmu a zvyšte prodeje díky recenzím od zákazníků

Odhadovaná doba čtení 4 minuty

Rádi byste zvýšili povědomí o své značce, přilákali nové zákazníky nebo motivovali k nákupu ty, kteří jsou v procesu rozhodování? Zjistěte, jak a kde získat recenze od zákazníků, které pomohou vašemu byznysu růst.

Zákaznické recenze jako součást maloobchodní strategie

V digitální éře mají recenze od zákazníků z masa a kostí zcela zásadní význam pro váš byznys. Slova se šíří rychlostí jednoho kliknutí a v nákupním procesu má hodnocení produktu nebo služby velkou váhu. Z toho důvodu je pro menší firmy strategickou nutností využívat potenciál recenzních webů. Hodnocení od zákazníků totiž může přetvořit vnímání vaší značky. Využívání recenzních webů je skvělým způsobem, jak zvýšit prodeje, zviditelnit např. malý e-shop nebo startup a posílit pozici ve výsledcích vyhledávání.

Co jsou recenzní weby pro firmy?

Recenzní weby jsou platformy, kde uživatelé sdílejí své zkušenosti s produkty, službami a firmami. Mohou zahrnovat hodnocení, komentáře a další informace, které pomáhají ostatním uživatelům s jejich nákupním rozhodováním. Věděli jste, že velká část uživatelů přikládá recenzím z těchto webů stejnou váhu, jako kdyby jim produkt či službu doporučil někdo osobně? Pokud se vám na takové webové stránce začne zvyšovat počet pozitivních hodnocení, je to obrovská výhoda pro váš byznys, ať už jste živnostník, nebo máte menší či středně velkou firmu. Pokud s recenzemi teprve začínáte, založte si firemní profil na Googlu. Jedná se o zcela bezplatnou službu, která vám pomůže se zviditelnit a přilákat potenciální zákazníky.

V rámci České republiky můžete využít například tyto recenzní weby pro rok 2024:

  • Zboží.cz – největší srovnávač produktů s recenzemi od uživatelů.
  • Heureka.cz – velmi populární srovnávač, kde lze získat modrý nebo zlatý certifikát „Ověřeno zákazníky“, který můžete následně umístit na svůj web.
  • Firmy.cz – tato stránka slouží jako katalog firem s recenzemi od uživatelů.

Kromě výše zmíněných recenzních webů existují ještě specializované stránky například:

  • Booking.com – největší portál pro recenze ubytování.
  • Znamylekar.cz – portál pro pacienty, doktory a kliniky, kde najdete recenze od uživatelů.
  • Tripadvisor.com – recenzní web pro cestovatele, kteří tu najdou hodnocení restaurací, ubytování a mnoho dalšího.

A jaké jsou konkrétní výhody recenzních webů pro firmy? Jak jsme již zmínili, s jejich pomocí například zvýšíte povědomí o značce a přilákáte nové zákazníky, dále získáte nový způsob, jak komunikovat se svými klienty, a dostanete také cennou zpětnou vazbu. V neposlední řadě ale také zlepšíte SEO: Jelikož budete mít na recenzních webech odkazy na své webové stránky, zlepšíte svou pozici ve výsledcích vyhledávání. Google dává recenzním webům vyšší hodnocení ve vyhledávání, můžete tak zvýšit konverzní poměr. Jednoduše řečeno, je vyšší pravděpodobnost, že přilákáte víc uživatelů, kteří u vás nakoupí.

Jak získat zákaznické recenze? Řekněte si o ně

Většina zákazníků nezanechává recenze přirozeně, pokud nemají negativní zkušenost. Proto je důležité sbírat hodnocení proaktivně. Velká část zákazníků zanechá firmě recenzi, pokud je o to požádáte. Za vším je jednoduchá psychologie. Pokud budete zákazníkovi správně komunikovat, že jeho hodnocení je pro vás důležité, velká část zákazníků vám recenzi dá. Využijte automatické personalizované e-maily s připomenutím zpětné vazby. Vždy by to ale mělo být s respektem a důrazem na to, že feedback daného zákazníka je pro vás důležitý a že si jeho podpory vážíte.

Co dělat s negativními recenzemi? Zůstaňte profesionální a nehádejte se online

Možná vás přepadá obava z toho, co se stane v případě, že nějaký uživatel napíše negativní recenzi. I taková zpětná vazba je pro vás cenná.

  • V první řadě máte možnost se k negativnímu komentáři vyjádřit. Komunikujte profesionálně a oprostěte se od emocí. Vyjádřete zákazníkovi pochopení, zkuste jeho potíže rychle vyřešit (pokud je to možné). V devíti z deseti případů stačí pocit, že byli zákazníci vyslyšeni, a pak jsou ochotni recenzi odstranit nebo upravit.
  • Za druhé, i negativní zpětná vazba je cenná zpětná vazba. Pokud se budou opakovat stále stejné problémy, můžete se na slabá místa zaměřit a pracovat na jejich zlepšení. Krása recenzí spočívá v tom, že jsou příležitostmi k učení. Pozitivní recenze vám pomohou zjistit, v čem pokračovat, stejně jako negativní zpětná vazba může naznačit, co vyžaduje zvýšenou pozornost a nápravu. Každá šance lépe poznat své zákazníky je příležitostí k budování lepšího, silnějšího a ziskovějšího podnikání.
  • A do třetice všeho dobrého: budete působit důvěryhodněji. Většina spotřebitelů důvěřuje recenzím víc, když jsou dobré i špatné. Působí to autentičtěji.
TIP

Už jste slyšeli o AI asistentovi Copilot, který může být součástí licence Microsoft 365? Copilot vám značně ulehčí práci s vymýšlením odpovědí na negativní recenze. A nejen s tím.

Rozhodovací nákupní proces krok za krokem na recenzních webech

Díky recenzním webům se zvyšuje transparentnost trhu a zákazníci se tak vyhnou nekvalitním produktům a službám. Jak to celé funguje v praxi?

Uživatel si zadá např. na srovnávači produkt, o který se zajímá. V náhledu ihned uvidí, který produkt má nejvyšší hodnocení, tedy nejvíc pozitivních recenzí. Následně s největší pravděpodobností na tento produkt klikne. Pokud tento produkt prodáváte pouze vy a vaši konkurenti na srovnávači vůbec nejsou, pak máte vyhráno. V případě, že se zobrazí stejný produkt i od konkurentů, rozhoduje se uživatel podle dalších parametrů. Těmi může být výše ceny, možnosti dopravy, rychlost doručení, ale zásadní roli může hrát i hodnocení vaší společnosti. Čím je vyšší, tím se zvyšuje šance, že vám uživatel dá přednost před konkurencí a nakoupí na vašem webu. Na stránkách konkrétních recenzních webů najdete postup, jak svou firmu registrovat.

Nezapomínejte zpětnou vazbu sdílet také ve firmě

Nezapomínejte pravidelně analyzovat zpětné vazby, které získáte od zákazníků. Poznatky sdílejte se zbytkem firmy. Vaše týmy potřebují vědět, jak si vedou jejich produkty nebo služby. Jedině tak se můžete neustále zlepšovat. Recenzní weby tak nejsou jenom způsobem, jak lacino zvýšit prodeje a povědomí o značce, ale získáte cennou zpětnou vazbu, která váš byznys posune dál.

TIP

Stále existuje spousta malých a středních podnikatelů, kteří se v digitálním prostředí zatím nedokázali správně orientovat. Právě pro ty jsme připravili kurzy v naší Digiakademii, kde vás naučíme podnikat v digitálním prostředí.