Každý podnikatel ví, že shánění zakázek je náročné. Doba se ale posunula, a tak už se s potenciálními klienty možná budete potkávat i online. Jak na to, abyste na videohovoru působili stejně profesionálně jako při osobní schůzce?
Videohovory už jsou základ
Online schůzky jsou vlivem pandemie čím dál populárnější. Šetří čas a ve spoustě případů přinášejí oběma stranám větší pohodlí. A přestože osobní kontakt nikdy plnohodnotně nenahradí, je v nich schovaný velký obchodní potenciál, kterého byste měli využít.
Díky online schůzkám se kdykoliv propojíte i s klienty, kteří žijí na druhé straně republiky nebo dokonce v zahraničí. Nemusíte navíc nikam jezdit a obchodních jednání tak za den stihnete klidně mnohem víc.
Etiketa online schůzek
Při videohovorech buďte stejně profesionální, jako kdybyste se s klientem měli vidět osobně. Slušně se oblečte a na schůzku se připravte – vyplatí se, když si alespoň v bodech sepíšete, čemu se na schůzce budete chtít věnovat.
5 vychytávek pro ještě profesionálnější online schůzku:
- Najděte si klidné místo. Pokud budete volat z domova, domluvte se s ostatními členy rodiny, aby vás nerušili a nechodili do záběru kamery.
- Ještě před schůzkou si vyzkoušejte, že vám funguje kamera i mikrofon. Ať nemusíte hned na začátku hovoru řešit technické problémy.
- Vyberte si dostatečně osvětlené místo. Tak aby světlo (např. z okna či lampy) bylo při videohovoru spíš před vámi než za vámi.
- Pozadí vašeho videohovoru by mělo být reprezentativní. Nemusíte hned stěhovat nábytek. Stačí mít za sebou pořádek nebo si nastavit speciální pozadí, která aplikace na videohovory nabízejí.
- Při videohovoru se dívejte přímo do kamery. Ne do monitoru pod kamerou.
Jak online schůzku vést?
Jakmile se klient na schůzku připojí, ujistěte se, že vás dobře vidí a slyší. Pak jděte rovnou k věci – small talk v online světě většinou nefunguje tolik jako při osobním setkání.
Zeptejte se klienta, co by si ze schůzky chtěl odnést a společně si tak nastavte cíl schůzky. Takový úvod vám zabere maximálně pár minut a zároveň se tak dozvíte, co od schůzky zákazník očekává. Tomu můžete schůzku i v jejím průběhu přizpůsobovat, aby byla druhá strana spokojená.
Během schůzky si dělejte poznámky – nejlépe tak, aby je viděl i klient. Může vás tak opravit, když uvidí, že něco chápete špatně. Nebojte se do dokumentu zapsat i cenovou nabídku, o které diskutujete. Pomůže vám to při případném vyjednávání.
Nastavte si pro své podnikání cíle
Každý, kdo chce svůj obchod (ale v podstatě i život) posouvat někam dál, by měl mít nastaveny vlastní cíle. Proč? Protože právě cíle nám pomáhají získat lepší práci, splnit si své sny, naučit se něco nového nebo taky zvýšit prodeje a nabrat nové zákazníky. Díky cílům víme, čeho chceme dosáhnout. Což nás žene a motivuje kupředu.
Jak si definovat cíl?
Ideálně tak, aby se dalo jednoduše rozpoznat, zda jste ho splnili, jestli jste ho splnili jen částečně anebo vůbec. Na to použijte například ověřený model SMART, který určuje, jaký by měl každý správný cíl být:
- S – specific, tedy konkrétní
- M – measurable, tedy měřitelný
- A – achievable, tedy dosažitelný
- R – relevant, tedy relevantní
- T – timed, tedy časově ohraničený
Nestačí si říct, že chcete být úspěšní. Důležité je definovat si, co pro vás úspěch konkrétně znamená. Jsou to vydělané peníze? Dobrý pocit z práce, která vám dává smysl? Nebo zvyšující se počet zákazníků?
A co dál? Pusťte si rovnou celý video kurz
Jak v digitálním světě využít prodejní příležitosti naplno, vám povíme i ve speciálním video kurzu ve Vodafone Digiakademii.
První částí video kurzu vás provede Matěj Valvoda, teamleader našeho tréninkového týmu ve Vodafonu. Matěj vám ukáže, jak by měla vypadat profesionálně vedená online schůzka a na co při ní rozhodně nezapomínat.
V druhé části na vás čeká Jan Karásek, který ve Vodafonu pracuje jako manažer mentorů. Vysvětlí vám, jak správně nastavovat a vyhodnocovat podnikatelské cíle, abyste věděli, jestli je vaše podnikání úspěšné.
V Digiakademii najdete celkem 5 tematických bloků, které vám pomůžou pochopit základy digitálního podnikání. Svoje znalosti si pak snadno otestujete ve speciálních online testech.
Zákazníci Vodafone Business mají do Digiakademie přístup úplně zdarma, tak toho rozhodně využijte.