Chystáte se oslovit potenciální klienty, čeká vás důležitá schůzka s kolegy nebo se připravujete na vlastní webinář? Pak se pravděpodobně neobejdete bez online prezentace. Právě promyšlená, dobře zpracovaná prezentace vám může pomoci k pozitivnějšímu vnímání vás i vaší společnosti, zvýší vaše šance na úspěch a zlepší celkový zážitek z vašeho přednesu.
Zásady tvorby online prezentace
To, kolik času věnujete přípravě své prezentace, může mít zásadní vliv na její výsledek. A statistiky jasně říkají, že podcenit přípravu se nevyplácí: pro 79 % lidí jsou prezentace nuda. Chcete, aby tak nedopadla i ta vaše? Pak věnujte pozornost následujícím tipům, díky kterým vaše online prezentace vybočí z davu:
V jednoduchosti je síla
Nesnažte se do své online prezentace vměstnat úplně všechno za každou cenu. Příliš mnoho textu či grafiky způsobí, že se lidé budou cítit přehlceni přílišným množstvím informací a mnoho si ze slidu neodnesou. Při tvorbě jednotlivých stránek v prezentaci tak volte jednodušší a stručnější styl. Ideální je krátký, jasný a výstižný nadpis a text rozdělený do přehledných uvozovek.
Pokud se rádi opíráte o psanou předlohu, můžete využít poznámkový mód pro přednášejícího, ve kterém si okomentujete každou konkrétní stránku prezentace (měl by ho obsahovat každý pořádný nástroj pro tvorbu online prezentací). Pokud si poznámky vytvoříte v jiném souboru, může se vám stát, že současně nezvládnete posouvat i svou prezentaci a hrozí, že se vaši posluchači začnou ve vaší řeči ztrácet.
I online prezentace může být zábavná
I když přednášíte jasná fakta, nemusí vaše prezentace být suchá a jednotvárná. Pokud se vám podaří sem tam utrousit nějakou zajímavost, osobní zkušenost či krátký příběh, který souvisí s přednášeným tématem, ostatní vás budou pozorněji poslouchat a mnohem pravděpodobněji si zapamatují, co jim říkáte.
Používejte obrázky, grafy a další vizuální příklady
Obrázek může říct víc než tisíc slov. Grafické znázornění, přehledná tabulka nebo screenshot ozvláštní prezentaci plnou textu a může posloužit jako užitečný příklad. I tady ale buďte opatrní a dejte si pozor, abyste svou prezentaci grafickým obsahem příliš nezahltili. A pokud chcete svým posluchačům ukázat video, dbejte na to, ať je krátké a k věci. V opačném případě kolegům raději pošlete URL adresu, kde si video mohou pustit po skončení vaší prezentace.
Zkontrolujte svá zařízení s dostatečným předstihem
Funguje vám mikrofon a kamera? Máte je správně nastavené nejen v počítači, ale i v nástroji, přes který bude probíhat videohovor? Vše, co budete potřebovat k úspěšnému průběhu své online prezentace, si předem zkontrolujte a ujistěte se, že se svými nástroji umíte pracovat. Nikdo nechce trávit prvních 10 minut čekáním, než zjistíte, že máte ztišený mikrofon.
Udělejte si seznam všechno, co budete k prezentaci potřebovat, a s předstihem si ho projděte. Nezapomeňte, že pro zdárný videohovor potřebujete také rychlé a spolehlivé připojení k internetu. Na to nezapomeňte především v případě, že vás čeká důležitá prezentace či webinář, při kterém sdílíte obrazovku a musíte být dobře vidět. Jinak se v mžiku proměníte v rozmazanou šmouhu.
Začněte i skončete včas
Na meeting se ideálně připojte s předstihem, na opozdilce nečekejte déle než 5 minut a dbejte na to, abyste skončili včas. Při plánování meetingu si vynahraďte také dostatečný prostor na otázky. Pokud se chýlí konec schůzky, ale diskuze stále pokračuje, nechte si otázky zaslat písemně, nebo schůzku ukončete a v diskuzi setrvejte pouze s těmi, kteří touží po více informacích.