Daniel Beneš je podnikatel a nadšenec pro sport každým coulem, kterého odjakživa bavilo překonávat limity. Jako Sales Director pro Evropu dnes působí ve firmě Sense Arena, která vyvinula unikátní český produkt se zaměřením na trénink a diagnostiku hokejistů pomocí nejmodernější technologie virtuální reality. Aplikace slaví velké úspěchy a posouvá hranice možností o kus dál, a to nejen pro sportovce.
Danieli, když jste byl malý kluk, jaké bylo vaše vysněné povolání?
Hodně mě ovlivňovali moji rodiče, velcí sportovci. Svou kariéru jsem proto viděl ve sportu a uplatnění v tělovýchově. Snil jsem o tom, že budu jednak profesionální sportovec a následně nejspíš učitel tělesné výchovy. Ve finále se můj život ale vyvíjel úplně jiným směrem.
Jakým sportům jste se věnoval?
Prošel jsem jich spousty, protože moje maminka je učitelka tělesné výchovy na vysoké škole. Hrál jsem míčové hry, například volejbal, baseball a softball, pak jsem asi na 20 let zakotvil u amerického fotbalu. Jinak jsem si vyzkoušel téměř všechno.
Takže lední hokej tam nebyl úplně od začátku…
To máme se zakladatelem Sense Areny Bobem Tetivou společné. Ani jeden jsme totiž hokej nehráli. Bob se k němu dostal až přes svého syna, který začal hokej trénovat a Bob pomáhal s organizací.
Kde se tedy vzal nápad na projekt Sense Arena?
Když Bob začal vypomáhat s tréninky, všiml si, že nejsou úplně efektivní. Na ledě bylo 20 kluků, kteří pořád někde postávali. Udělali cvičení, pak se vrátili na konec fronty a čekali, až na ně zase přijde řada. Začal si všímat toho, že z hodinového tréninku jsou hráči v procesu jen 15 minut. Bob měl dřívější zkušenosti s virtuální realitou (VR), tak ho napadlo udělat simulaci ve VR, ve které by byl hráč v tréninkovém procesu neustále. Celý trénink by se tím zintenzivnil v menším časovém rozsahu. Přesně tohle dnes Sense Arena dělá; za 20 minut toho můžete s aplikací natrénovat stejně jako za 2 hodiny na ledě. Intenzita toho tréninku je až čtyřnásobně vyšší.
Funguje to tedy tak, že hráč si nasadí head set, vybere si zaměření tréninku a ten pak procvičuje?
Nabízíme různé typy cvičení, od základních dovedností, časování přihrávek až přes složitější věci, kdy už se hráč musí rychleji rozhodovat nebo si poradit s multitaskingem. Musí například vypočítat daný příklad a podle výsledku pak najít hráče se stejným číslem na dresu a tomu přihrát. Dále je možné trénovat nevyvážené herní situace jako přesilovky, tři na dva a tak dále, kde se hráč musí zorientovat a rozhodnout, který spoluhráč je volný, komu nahrát nebo kam vystřelit. Snažíme se tak simulovat situace, které hráči sice znají na ledě, kde ale není čas dlouze přemýšlet, musíte jednat instinktivně. Čím víckrát si danou situaci zažijete, tím rychleji ji pak můžete vyhodnotit a správně zareagovat.
Kdy se Sense Arena poprvé ukázala světu?
Celé to vzniklo v roce 2017, kdy se Bob začal o tyto věci zajímat a spolupracovat s lidmi, kteří hokeji rozumí a kteří by mu pomohli nejen po technologické stránce, ale i po té hokejové. Zapojili se tedy profesionálové z oboru, lidé z Fakulty tělesné výchovy a sportu UK, kteří se zabývali metodologií a metodikou trénování hokeje. V roce 2018 pak v menší sekci start-upů představili produkt na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas, kam se o rok později vrátili už s propracovanějším prototypem. To si Sense Areny všiml místní hokejový klub Golden Knights a začalo vyjednávání o instalaci na tréninkovém stadionu v Las Vegas.
Je pro vás největší úspěch to, že spolupracujete s kluby nejslavnější hokejové soutěže na světě, s NHL?
Taková spolupráce je samozřejmě marketingově zajímavá. Poslední dva kontrakty jsme podepsali s kluby z Arizony a New Jersey, kde jsme se stali jejich oficiálním tréninkovým nástrojem. To samo o sobě je velký úspěch, který jen potvrzuje, že jsme na správné cestě. Před zhruba 9 měsíci jsme navíc vedle už fungující hráčské verze spustili také gólmanskou verzi. Naši aplikaci dnes používá 20 kluků z NHL na tréninky, ať už při rehabilitaci, nebo při rozcvičce před zápasem. Sám jako největší úspěch vnímám množství zákazníků a jména, které za tím stojí, i když tohle samo o sobě není tak viditelné. NHL kluby jsou jen třešinky na dortu (směje se).
Se kterým týmem byste rád spolupracoval?
Dnes už nás kluby oslovují samy. Není tam žádná speciální preference, každá nová spolupráce jen potvrzuje, že to funguje.
Jak se dělá světový byznys z České republiky?
Sense Arena je jediná firma na světě, která nabízí podobný produkt pro hokej. Jinak najdete jen asi 3 nebo 4 firmy, které se věnují baseballu, americkému fotbalu nebo kopané, ale není toho mnoho, celé tohle odvětví je relativně nové. Velkou roli v tomto byznyse hraje odvaha, náhoda, ale také kontakty. Když se nebojíte a jdete si za svým, můžete toho dosáhnout i z Česka.
Na druhou stranu je třeba zmínit, že USA jsou v porovnání s Evropou a Českou republikou mnohem otevřenější inovacím a novým metodám. V zámoří se sledují trendy, 1 % rozdílu u hráče znamená velký rozdíl ve výkonosti. Ukazovali jsme systém německému národnímu týmu a ptali se nás, o kolik se hráči takovým tréninkem zlepší. Řekl jsem, že u profesionálů je míra zlepšení o 2 nebo 3 %. A to je rozdíl mezi zlatou a bronzovou medailí.
Jak moc se za ty čtyři roky fungování Sense Areny posunula technologie dopředu?
Ten vývoj je ohromný. Začínali jsme s head setem, který byl připojen kabely, hráč se s ním nemohl skoro pohnout. Dnes hokejista k head setu nepotřebuje ani počítač, jen ty brýle a internet, to je vše. VR brýle jsou dnes menší, lehčí, s lepším zobrazením, vývoj jde dopředu opravdu velmi rychle. S tím souvisí i pokles ceny, a to je pro nás plus. Virtuální realita se stává běžnou součástí našich životů a její cenu si dnes lidé mohou už více dovolit.
Je něco, co vás limituje?
Na jednu stranu je to ta technologie, stále jsme závislí na hardwaru a jeho upgradech. My VR head sety nevyrábíme, ani to není naše ambice, my do nich chceme pouze dodávat tu aplikaci. Na druhou stranu je zbytečné se bát, takže i se stávajícími technologiemi můžeme věci zkoušet a udělat něco, co dokáže nadchnout celý svět.
Jaké plány máte pro Sense Arenu do budoucna?
Chtěli bychom přijít s platformou pro jakýkoliv sport, ať už týmový, nebo individuální. Sense Arena se snaží trénovat hlavu a ty principy se často opakují – trénujete rychlost, kognitivní funkce, které potřebujete ke střelbě v hokeji nebo v basketbalu, a pomocí našich nástrojů jste schopni udržovat, rozvíjet, zrychlovat. A pak už k tomu přichází specifika toho daného sportu.
V roce 2020 jste se stali finalisty soutěže Vodafone Nápad roku. Jak vám vítězství pomohlo a co byste doporučil dalším start-upům, které by se chtěly do soutěže přihlásit do budoucna?
Ocenění nás jen utvrdilo v tom, že jsme na správné cestě. Přitom 99 % našeho prodeje je v zámoří, takže úspěch v této soutěži náš prodej v ČR výrazně neovlivnil. Každé takové ocenění je ale pro start-up důležité už jen proto, že někdo váš nápad ocení, dá vám na něj zpětnou vazbu. To je motivátor, který jen potvrzuje, že to má smysl. Pokud nějaký start-up nabízí produkt a bude ho moci více uplatnit na českém trhu, tak Vodafone má zcela jistě velkou marketingovou sílu, která může hodně pomoci s prodejem nebo hledáním investorů.
Jak už jste zmínil, vývoj technologií jde rychle kupředu. Na jaký technologický trend se těšíte vy?
V Sense Areně jsme samozřejmě zvědaví na to, kam až budou schopni výrobci zajít ve virtuální realitě. Sledujeme trendy propojení, náš nástroj totiž funguje jako single player, to znamená, že zatím není možné trénovat proti někomu dalšímu. Máme hráčskou a gólmanskou verzi, mohlo by být zajímavé trénovat hráče a brankáře proti sobě. V tomto případě jsme omezení rychlostí datových přenosů a podobně, odezva je tady naprosto klíčová. Když vystřelíte puk na brankáře, musí ho vidět letět v reálném čase, zpoždění tady nepřipadá v úvahu. Sledujeme také, jak se vyvíjí 5G a trendy v přenosu dat, které by nám pomohly začlenit mód pro více hráčů najednou, sledujeme vývoje nástrojů např. pro editaci a analýzu videí. I to by nám v produktu mohlo dál pomoci, ať už ve video koučingu, nebo video analýze a v převodu těchto věcí do VR prostředí, což by mohlo být zajímavé pro profesionální týmy při skautingu soupeřů atd.
Technologie jde, jak už jste sám zmínil, kupředu extrémně rychle a neomezených možností máme na dosah víc než kdy předtím. A to i díky neomezeným datům. V čem vidíte jejich přínos vy?
Pro mě je to primárně o neomezených datech a jejich latenci, o rychlosti přenosu, zpoždění, odezvy, v tom vidím ten důležitý posun. S neomezenými daty pak odpadá mentální starost, že mi něco chybí. Neomezená data jsou samozřejmě velkým lákadlem i pro mladou generaci, tam je také určitě velký potenciál.
Všichni podnikatelé si zaslouží neomezená data, proto je nyní můžete mít i vy včetně užitečných služeb navíc. Podívejte se na www.vodafone.cz/podnikatele.