Pro vás jako majitele nebo majitelku firmy je webová stránka vaší výkladní skříní. A jak to u výkladní skříně bývá, chcete, aby ji vidělo co nejvíce potenciálních zákazníků a přilákala je svojí atraktivitou. K tomu vám pomůže tzv. optimalizace vyhledávače neboli SEO – zkratka anglického search engine optimization.
Když někdo hledá výrazy vztahující se k vašemu podnikání, najde je na vaší webové stránce nebo na stránkách vašich konkurentů? Všechno vychází z toho, jestli udržujete svoji webovou stránku dobře vyhledatelnou, jinými slovy zda je vaše SEO optimalizované.
Přinutit vyhledávač jako je např. Google upřednostňovat ve výsledcích vaši stránku před stránkami konkurence není snadný úkol.
Nemějte ale strach, na to, abyste pro svoji webovou stránku vylepšili SEO, nemusíte být SEO čaroděj.
Ukážeme vám praktické kroky, které vám zajistí, aby vaši zákazníci při vyhledávání relevantního téma nebo produktu, narazili jako první právě na vaši webovou stránku.
1. Skutečnost nebo fikce? Potřebujeme blog!
SKUTEČNOST. Algoritmus Google v současnosti klade velkou váhu na „konzistentní publikování poutavého obsahu". I když se nemusíte stát blogerem na plný úvazek, pokud chcete silně podpořit SEO, musíte pravidelně zveřejňovat užitečný a informativní obsah.
Jinými slovy, pokud uživatelé najdou odpověď na svoji otázku při návštěvě vaší stránky, vaše hodnocení získá body. Jedním způsobem, jak to udělat, je zveřejňování pravidelných, informativních článků, blogů nebo zpráv o vašem podniku nebo oboru.
- TIP – Myslete kreativně. Jakou radu byste mohli dát svým zákazníkům? Jaké otázky kladou nejčastěji vám nebo vašemu týmu? Jaké trendy vidíte přicházet do vašeho oboru? Můžete si vzít inspiraci z širšího světa nebo ze zpráv? Ať už je to „101 nápadů na lahodnou náplň koláče" nebo „jak postavit domácí kancelář na zahradě" - vaše odbornost je stejně důležitá jako vaše produkty.
Pokud prodáváte produkty online, dalším způsobem, jak budovat obsah přátelský k SEO, je zajistit, že přidáte podrobné a aktuální informace o každém uvedeném produktu. Nezveřejňujte pouze jednořádkový popis. Přemýšlejte o tom, jak by produkt mohli lidé používat. Například pokud prodáváte oblečení, spíše než abyste uvedli „tričko s krátkým rukávem", popište, kde by se dalo nosit. Například „měkké bavlněné vycházkové dámské tričko s krátkými rukávy ideální pro den i noc a příjemné nošení".
Nezapomeňte ale, že cílem není mít co nejvíce obsahu, ale co nejužitečnější obsah.
2. Skutečnost nebo fikce? Placení za reklamu na Google vám pomáhá stoupat v hodnocení vyhledávače
FIKCE. Bez ohledu na to, co říkají prodejní e-maily od „odborníka na SEO" - placení za reklamy na Google vám nepomáhá stoupat v hodnocení vyhledávače. Mohou být užitečným nástrojem, ale podle vlastních slov vyhledávače Google:
„Inzerce na Google nebude mít vliv na přítomnost vaší stránky v našich výsledcích vyhledávání. Google nikdy nepřijímá peníze, aby do našich výsledků vyhledávání zařadil jakékoli webové stránky. Přirozeně se objevit v našich výsledcích vyhledávání nestojí nic."
Rozhodně investujte do dobře naplánované reklamy, ale neočekávejte, že vás za čas udrží na předních místech vyhledávání.
3. Skutečnost nebo fikce? SEO přihlíží k tomu, co ostatní stránky říkají o té mojí?
SKUTEČNOST, ale… To, o čem zde hovoříme, jsou zpětné odkazy. To jsou takové odkazy, které má jiná stránka na tu vaši, což Google může považovat za důkaz věrohodnosti. Z tohoto důvodu může použití taktiky hostování blogů přinést velkou odměnu.
Ale také FIKCE. Ne všechny zpětné odkazy jsou rovnocenné. Nemá smysl umísťovat zpětné odkazy na spamové webové stránky anebo stránky s nízkou autoritou. Pokud jde o SEO, ničemu neprospějí. Pokud jde o zpětné odkazy, vždycky jde o kvalitu, a ne o kvantitu.
- TIP - Moz Link Explorer je bezplatný nástroj (vyžaduje registraci), který vám poskytne cenná data k „autoritě domény" webových stránek – tzn. jestli je pravděpodobné, že vám zpětný odkaz pomůže pro účely SEO. Hodnocení je v rozmezí do 100 a vyšší skóre znamená, že bude fungovat lépe – např. BBC News má autoritu domény 96. Ne nutně existuje „špatné" skóre, ale vše nižší než 30 bude mít pravděpodobně menší vliv. Některé stránky však byly vytvořeny jen s cílem „prodávat" zpětné odkazy a hodnocení autority domény u nich bude nízké. Je pravděpodobné, že tyto stránky prokouknete – obecně jsou špatně napsané, přeplněné a mají přídech „spamu". V případě pochybností použijte bezplatný nástroj a vše zkontrolujte.
4. Skutečnost nebo fikce? Sociální média jsou pro SEO ztrátou času
SKUTEČNOST. Pokud jde o vaše úsilí na sociálních médiích, i když vám může přinést značné uznání a zvýšit povědomí o vás, nebude mít vliv na vaše hodnocení ze strany vyhledávače Google.
To neznamená, že byste měli ignorovat jedno ve prospěch druhého. Klíčové je sjednotit působení SEO a sociálních médií.
- TIP – můžete přenést to, co děláte na sociálních médiích na vaši webovou stránku? Pravidelně na svých sociálních médiích zveřejňujete tipy a různé nápady? Možná je lze změnit v blog nebo články pro vaši webovou stránku.
5. Skutečnost nebo fikce? Jakmile to bude hotové, mohu si SEO odškrtnout
FIKCE. Stejně jako u vaší nové pokojové rostliny při práci z domova nemůžete očekávat, že zalijete SEO jednou a bude se jí dařit. SEO vyžaduje péči a pravidelnou údržbu.
Pravidelně kontrolujte svoji webovou stránku a zjišťujte, kde je možné ji aktualizovat o nové informace, aby zůstala poutavá. Naplánujte si týdenní nebo měsíční kontrolu SEO podle svých obchodních potřeb. Zajistěte, aby stránka vystihovala vaši aktuální situaci s nejnovějšími a nejlepšími nabídkami, zprávami nebo recenzemi.
Více rychlých tipů od Google
- Nepřijímejte nefunkční URL – Když vytváříte nové stránky, ujistěte se, že vaše URL obsahuje klíčová slova. Pokud používáte nástroje pro budování stránek, jako je WordPress nebo Squarespace, toto je snadné změnit.
- Zjednodušte strukturu své stránky – ujistěte se, že vaše stránka dává smysl! Nepřidávejte náhodné stránky, aniž byste si promysleli, jak zapadají do zbytku navigace vaší stránky. Navigace by měla být pro uživatele snadná, pokud chcete, aby vám Google dal zelenou.
- Používejte meta tag description – Meta tag je krátký souhrn toho, o čem je daná stránka – jedna nebo dvě věty nebo dokonce krátký odstavec, který informuje Google o tom, co najde. Při vytváření nové stránky toto neignorujte. Důležité jsou detaily!