Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

12. října 2021

Jak používat data ke zlepšení podnikání

Odhadovaná doba čtení 3 minuty

Jako majitelé firem určitě často slyšíte, jakou hodnotu mohou data vaší firmě přinést, ale málo o tom, proč jsou prospěšná a jak je můžete využít.

V reálu se data dotýkají prakticky každého elementu vašeho podnikání. Od údajů o ročních tržbách přes denní návštěvnost zákazníků ve vaší prodejně až po dobu, kterou vaši zaměstnanci tráví určitou činností.

Tyto údaje se vzájemně velmi liší, ale každý z nich může být cenným poznatkem, který využijete k posílení svých dalších činností.

Občas je těžké zjistit, kde při využívání těchto nezpracovaných dat začít a jak je změnit na hmatatelné výsledky. Proto jsme vytvořili stručného průvodce, ve kterém se dozvíte, co musíte vzít v úvahu při snaze zlepšit podnikání pomocí dat.

 

Proč jsou data pro mou firmu důležitá?

Schopnost zaznamenávat a analyzovat data je naprosto klíčová pro zlepšování procesů, zvyšování efektivity a v konečném důsledku i pro růst podniků.

Bylo zjištěno, že firmy které dokážou využít potenciál skrývající se v datech, mají trvale vyšší pravděpodobnost, že plně využijí obchodní potenciál ze svých analýz. (Zdroj: Future Ready Report 2020 společnosti Vodafone)

Jak mohu využít data pro růst své firmy?

Náš Future Ready Report odhalil, že i když si řada firem uvědomuje výhody dat, většinu svých dat dostatečně nevyužívá.

Nemusíte hned provádět komplexní transformaci založenou na datech. Nejlepší způsob, jak začít datovou strategii, je identifikovat konkrétní problematické oblasti ve vaší firmě a zaměřit se právě na ně. Chcete, aby se jednorázové nákupy zákazníků změnily v opakované útraty? Trápí vás krátkodobé návštěvy na webových stránkách? Nedaří se vám udržet zaměstnance? Všechny tyto problémy můžete právě pomocí dat vyřešit.

Přinášíme vám pět kroků, které považujeme za užitečné:

-        Výzva: Jakou překážku se snažíte při svém podnikání překonat? Jaký má dopad na vaši celkovou obchodní strategii a výsledky?

-        Stanovení cílů: Kde se právě nacházíte a kde chcete být v návaznosti na vaši datovou strategii nebo projekt. Nezačínejte, dokud nebudete vědět, čeho chcete dosáhnout, jaké metriky budou znamenat úspěch a jaké jsou klíčové milníky na vaší cestě

-        Uvědomění si: Zjistěte, jestli vůbec máte k dispozici datové výstupy z operací, které jsou spojené se získáním poznatků pro tuto konkrétní výzvu

-        Odhalení: Ujistěte se, že jste nezpracovaná data přeměnili na poznatky, na základě, kterých můžete jednat – co tato data říkají o tom, jak můžete zlepšit vaše obchodní procesy?

-        Předání informací: Ujistěte se, že veškeré poznatky předáte relevantním týmům ve vaší firmě. Pomůžete jim tím nejen pochopit, jakou hodnotu má analýza dat pro vaši firmu (a možná je dokonce inspirujete k tomu, aby navrhli další oblasti), ale budou také motivování k provedení požadovaných změn

 

Klíčové aspekty osvědčených postupů pro datovou strategii

 Bezpečné a důvěrné ukládání dat

Veškerá data, za která nesete zodpovědnost, musí být bezpečně uložena. Musíte se také zamyslet nad tím, kdo v organizaci má k těmto datům přístup – v týmu vás sice může být šest, ale potřebují k nim mít přístup všichni? Vaši zaměstnanci musí rovněž znát osvědčené postupy pro bezpečné nakládání s údaji.

Je také dobré vědět, co dělat v případě narušení bezpečnosti dat.

Vytvoření datové jednoty

Datové projekty sice můžete řešit postupně, ale nejlepší je sjednotit data na jednom místě. Koneckonců pokud například používáte platformu pro správu dat ke zjištění trendů u zákazníků, určitě chcete mít co nejvíce zdrojů, abyste získali co nejucelenější obrázek. To sice může znamenat nutnost vyčistit a sladit datové formáty, ale až to uděláte, budete mít přístup k celé řadě použitelných dat připravených pro další využití.

Analýza

Vaše nezpracovaná data nemají žádný význam, pokud z nich nejste schopni získat cenné analytické údaje. K tomu je třeba použít řešení business intelligence, jako je například Microsoft Power BI, Sisense nebo Tableau a další. Až vyberete to správné, zvažte, co od něj požadujete: Snadné používání? Spolupráci? Vizualizaci dat? Porozhlédněte se a najděte si to, které vám nejvíce vyhovuje. Kromě toho se vyplatí využít krátkých bezplatných kurzů, které vám pomohou zvýšit kvalifikaci zaměstnanců, kteří s daty budou pracovat. Takové kurzy nabízí například Data Literacy Project.

Zajímá vás zlepšení výkonu a snížení nákladů pomocí IoT?

Zjistit více