Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

10. září 2021

Inspirujte se, jak nastartovat svou cestu digitální transformace

Odhadovaná doba čtení 3 minuty

Když přišla pandemie, mnoho majitelů firem bylo nuceno své podniky zavřít. Kamenné obchody musely buď na celé měsíce přerušit provoz, nebo se rychle přesunout na internet a najít nové cesty, jak se dostat k zákazníkům.

To ale neznamená, že to bylo jednoduché pro ty, kteří už online byli – i oni čelili novým výzvám souvisejícím s doručováním produktů a poskytováním služeb v době, kterou nikdo z nás ještě nezažil.

 „My jsme byli na začátku pandemie v relativně dobré pozici ve srovnání s jinými firmami a řekl bych, že jsme byli připraveni na 90 %. Většinu plánů pro případ pandemie jsme uskutečnili, aniž bychom si to uvědomili,“ říká Carl Reader spisovatel a zastánce malých firem.

Přesto se ani jeho podnikání nevyhnulo několika problémům. „První se týkal praktických věcí,“ vysvětluje Carl. „Někteří zaměstnanci jednoduše neměli zařízení potřebná pro vzdálenou práci. Druhý spočíval v tom, že jsme celý náš systém postavili na tom, že lidé budou pracovat vzdáleně jen příležitostně, a ne že celá firma tak bude pracovat pořád.“

S podobnými problémy se potýkala i Barbara Labateová, výkonná ředitelka společnosti ReStore, která potvrzuje, že digitální prostředí bylo pro její společnost během covidu nepostradatelné. „Když objem práce každým dnem narůstá, musíte zapojit více technologií, abyste pomohli svým zaměstnancům a tím také svému podnikání. Poslední rok byl naprosto šílený hlavně pro e-commerce, pro prodejny s potravinami. Takže technologie byly naprosto nezbytné,“dodává. 

V digitálním prostředí si nemůžete dovolit zůstat stát

Mnozí majitelé firem, kteří se již digitálními technologiemi do určité míry zabývali, nyní využívají pandemii jako odrazový můstek pro využití poznatků, které umožní rozvinout jejich digitální strategii tak, aby byla vhodná i do budoucna.

Carl vysvětluje, že nyní vnímá přechod k digitálním technologiím jako úkol, na kterém v jeho firmě průběžně pracují a vždy hledá nové způsoby, jak pomocí technologií dosáhnout větší efektivity. Jako příklad uvádí nový systém, který zaměstnance upozorní na příchod nového klienta.

Juan Merodio, výkonný ředitel společnosti TEKDI Institute, také začal ve své firmě, která nabízí školení a kurzy digitálního marketingu, zavádět automatizované procesy. „Jedním z příkladů automatizace, kterou jsme zavedli, je generování a doručování certifikátů o absolvování kurzu našim studentům. Když student dokončí některý z našich kurzů, náš systém automaticky vygeneruje jeho diplom obsahující datum, jméno studenta a název kurzu. Ten mu potom pošleme e-mailem s automaticky vygenerovaným odkazem, pomocí kterého si student může certifikát přidat ke svému profilu na LinkedIn.“

Ačkoliv pandemie mohla působit jako katalyzátor zavádění digitálních technologií, Juan i Carl doporučují neustále revidovat pracovní postupy a strategie a hledat způsoby, jak stále zlepšovat a rozvíjet podnikání. 

Překonejte bariéry zavádění digitálních technologií

Přestože se v uplynulém roce pro mnohé z nás dostaly digitální technologie do popředí zájmu, někteří lidé jim možná ještě zcela nepropadli.

Jednou z největších překážek pro přijetí digitálních technologií je nevědět, kde začít. A přiznejme si, že po roce, který jsme prožili, vám může připadat nejen stresující, ale dokonce i nerozumné vrážet peníze do něčeho úplně nového, pokud si nejste jisti výsledkem.

Právě tuto mezeru ve znalostech považuje Juan za hlavní překážku. Říká, že mnozí majitelé firem se kvůli nedostatečným znalostem bojí, že své podnikání řádně nezdigitalizují. V důsledku těchto obav se na internetu prostě neprezentují.

Hendrik Gottschalk, výkonný ředitel společnosti GetBaff souhlasí s tím, že majitele firem často zastaví nedostatečné zkušenosti, odvaha ke změně a velký výběr možností. Kde a čím bych měl začít? Koho bych měl kontaktovat a co mám udělat jako první? A hlavně: Kdo to všechno zaplatí?

Juan doplňuje, že chybějící znalosti nebo zkušenosti lze vyřešit najmutím kvalifikovaných odborníků. Každá firma si však nemůže tuto externí pomoc dovolit.

Nechte se inspirovat k získání nových dovedností

Pokud si nejste jisti, co vám digitální technologie mohou nabídnout, a nechcete utrácet peníze za externí odborníky, pusťte se sami do vyhledávání informací a získávání znalostí.

Rudy Bandiera, spoluzakladatelka společnosti NetPropaganda, říká: „Jako člověk s obrovskými zkušenostmi často dostávám otázky typu: Jak mám vlastně začít podnikat? Pomůžete mi s tím? Ale obvykle doporučuji všem, aby se základy učili sami z knih. Jsou jich tisíce, které mohou pomoci vybudovat vlastní značku, realizovat reklamní činnost nebo naučí, jak na online reklamu.“

Barbara s tím naprosto souhlasí a říká: “Na YouTube je nepřeberné množství videí, pokud chcete získat základní znalosti o digitalizaci vašeho podnikání. Existuje také řada kurzů, fór a webinářů. Není tak těžké získat základní povědomí o tom, co je zapotřebí k tomu, abyste dostali svou firmu na internet.”

Poselství je tedy jasné: Je čas zbavit se předsudků a nechat se inspirovat, hledat si informace a začít vaší vlastní cestu za digitalizací.