Psaní blogu může firmě pomoci se zvýšením návštěvnosti webových stránek i posílením důvěryhodnosti v očích zákazníků. Jak zvolit ten správný obsah, komu svěřit jeho tvorbu a jak správně měřit úspěšnost blogu?
Co si vlastně představit pod slovem blog? V praxi s jedná o specificky zaměřený obsah na vašem firemním webu, který si zjednodušeně řečeno můžete představit jako soubor článků (ale nejen jich), které průběžně na webu vydáváte a aktualizujete a které nějakým způsobem tematicky souvisí s vaším podnikáním.
Mít blog přináší řadu výhod. V první řadě je součástí SEO strategie – informačně přínosný a aktuální obsah na webových stránkách vás postupem času posune výš ve výsledcích vyhledávání, což vám přinese lepší tzv. organickou návštěvnost. V praxi to vypadá tak, že když lidé zadají do vyhledávače klíčové slovo, které nějak souvisí s vaším produktem nebo službou, ve výsledcích vyhledávání se vaše firma zobrazí na prvních příčkách a uživatelé na ni spíše kliknou. Aby se toto dělo, musíte mít na webu dostatek obsahu s relevantními tématy a klíčovými slovy či frázemi.
Aby blog plnil svůj účel, témata rozhodně nevybírejte náhodně. Na dobře fungujícím obsahu by měli spolupracovat SEO specialista, copywriter a také vy coby zadavatel. Když zákazníci vidí, že na webu nabízíte stále nové, užitečné informace, mají důvod se vracet – a navíc vás snáze najdou, protože váš obsah odpovídá tomu, co hledají. Blog tak v podstatě funguje jako magnet, který přitahuje návštěvníky k vašemu webu.
Co funguje? Návodný obsah, který čtenářům pomůže
Na blogu by se měly pravidelně objevovat již zmíněné relevantní články, které nějak souvisejí s vaším byznysem a poskytnou čtenářům důležité informace, návody nebo tipy. Zákazníci mají rádi obsah, který neklouže jen po povrchu, ale jde víc do hloubky, má něco „navíc“. Skvěle fungují různé modelové příklady z praxe, tipy a rady, ke kterým se čtenář nedostane v rámci zběžného brouzdání po internetu tak snadno. Pokud čtenáři dostanou na blogu užitečné informace, budou se vracet. To vede k budování důvěry ve vaši značku, což je důležitý faktor ovlivňující i samotné rozhodování o nákupu.
Jak psát blog a na co si dát pozor?
Někdy se stává, že firmy pojmou blog pouze jako kanál pro sdílení strohých informací o produktech nebo službách. Pamatujte ale na to, že na prvním místě by pro vás měli být zákazníci. Místo strohého popisu svého produktu či služby jim nabídněte raději příběh o tom, jak váš produkt někomu pomohl. Zajímavý článek budou čtenáři svévolně šířit dál a vy tak můžete oslovit i zcela nové publikum.
Držte se základních pravidel, která platí pro psaní blogových článků:
- Ve spolupráci se SEO specialistou a copywriterem vyberte relevantní témata.
- Sestavte publikační plán a přispívejte na blog pravidelně.
- V ideálním případě nechte psaní článků na profesionálním copywriterovi.
- Články musejí mít jasnou strukturu, nadpis H1 a podnadpisy H2 a H3 a měly by zahrnovat klíčová slova a fráze.
- Důležité jsou i metatitulky, nepodceňujte je.
- Nezapomínejte na interní odkazy, obrázky, infografiku nebo výzvy k akci.
Sledujte data a poznejte tak svého zákazníka
Stejnou péči, jakou věnujete přípravě témat a samotnému psaní, investujte i do vyhodnocování. Statistiky o čtenosti blogových článků, času stráveném na stránce nebo popularitě jednotlivých témat vám poskytnou vhled do toho, co vaše zákazníky opravdu zajímá a co na ně funguje. Na základě pravidelné analýzy jim můžete obsah ještě více přizpůsobit. Používejte nástroje, jako jsou Google Analytics, Ahrefs nebo třeba Google Search Console.
Nadčasové články vám mohou přinášet návštěvnost dlouhodobě. Typickým příkladem jsou články typu „Jak na…“, „Tipy pro…“ apod. Staré články pravidelně aktualizujte, pokud je to možné, a znovu propagujte. To vám zvýší návštěvnost i bez nutnosti neustále vytvářet nový obsah.
Budování blogu nebo chcete-li online magazínu není ale pouze o marketingu jako takovém. Jeho hlavní funkcí je budování vztahu se zákazníky, zvyšování povědomí o značce a zlepšení SEO. Když povedete blog systematicky, přinese vám to výsledky v podobě vyšší návštěvnosti, větší popularity a koneckonců i větších zisků, i když v tomto ohledu se konkrétní přínos blogu jen těžko měří. V každém případě ale tvorba kvalitního obsahu stojí za to a dlouhodobě se vám rozhodně vyplatí.