Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

11. dubna 2022

Efektivnější online marketing? Jde to, když víte, kdo jsou vaši zákazníci

Odhadovaná doba čtení 2 minuty

Investujete do reklamy na internetu, snažíte se komunikovat se svými zákazníky na sociálních sítích a přemýšlíte, proč nic nefunguje úplně podle vašich představ? Možná jste dostatečně neprozkoumali své zákazníky. Jsou opravdu tím, za koho je máte?

Na zákaznících záleží

Že základem úspěšného obchodu jsou spokojení zákazníci s dobrou zákaznickou zkušeností a pozitivní recenze asi netřeba připomínat. Jak ale zjistíte, co vaši zákazníci skutečně chtějí a očekávají, abyste jim mohli připravit takovou zkušenost, se kterou budou nadmíru spokojeni a navíc ji doporučí svým známým? To je teprve ten pravý oříšek – a ty správné otázky.

Než se k nim ale dostanete, je třeba si uvědomit, kdo váš zákazník vlastně je. Pokud prodáváte batohy pro předškoláky, pravděpodobně na ně nebudete cílit reklamou na LinkedInu, stejně jako TikTok nebude tím pravým místem pro šíření povědomí o pomůckách pro seniory.

Od person k zákazníkům

Marketingoví specialisté pro tyto účely používají tzv. persony, které jsou ztělesněním jejich zákazníků. Tyto „fiktivní postavy“ obsahují atributy cílové skupiny či skupin dané firmy a zjednodušený popis jejich klíčových vlastností. K informacím o svých vlastních zákaznících, ze kterých tyto persony vytvoříte, nemusíte chodit daleko.

Dobrým zdrojem těchto dat může být:

  • Váš CMS systém. Jaké stránky u vašich zákazníků bodují nejvíce a které produkty jsou těmi nejpopulárnějšími? Na tyto a další otázky vám může odpovědět váš CMS systém.
  • Google Analytics a další nástroje, které používáte k analýze návštěvnosti apod. Z nasbíraných dat si můžete snadno udělat analýzu toho, kdo na vaše stránky chodí, jak často nakupuje a z jakých zdrojů přichází.
  • Skuteční zákazníci, které například potkáváte na své pobočce, nebo se kterými hovoří vaši operátoři na telefonu či jiní asistenti na online zákaznické podpoře a sociálních sítích.

Pozor: Nezapomeňte, že ke sběru a dalšímu nakládání s řadou informací, se kterými chcete pracovat, potřebujete souhlas zákazníků. Ten vám musí udělit například kliknutím na tlačítko v informační cookies liště.

Kurzy nejen o marketingových personách najdete zdarma ve Vodafone Digiakademii

Více o tom, jak definovat a analyzovat potřeby vaší cílové skupiny, o personách i pravidlech komunikace s vašimi zákazníky se dozvíte ve video kurzu ve Vodafone Digiakademii. Společně s ním tam na vás čekají ještě další video kurzy, které vám pomohou být online. Díky nim se lépe zorientujete v online marketingu a budete si více vědět rady, až budete stavět svou vlastní marketingovou strategii.

 Aktuálně se můžete proškolit za pomoci celkem 11 tematických bloků, které vás provedou základními oblastmi online marketingu. Včetně znalostních testů, na kterých si otestujete své nově nabyté znalosti. A to nejlepší: Zákazníci Vodafonu Business mají přístup do Digiakademie zcela zdarma. Vyzkoušejte je i vy.