Firmy v celé Evropě musely v důsledku pandemie covidu-19 začít s digitální transformací. Tento zásadní zvrat změnil přístup k digitálním znalostem. Ty jsou v této době stále více vyhledávané moderními zaměstnavateli.
Zatímco poptávka po digitálních dovednostech stoupla exponenciálně, mnoho podniků zjistilo, že sehnat zaměstanace, kteří mají technické znalosti je těžší, než si mysleli. Podle celoevropského průzkumu to 43 % podniků označuje za klíčový nedostatek, který je nutné do roku 2030 odstranit do roku 2030. Podle The Learning and Work Institute konkrétně Spojené království směřuje ke „katastrofálnímu” nedostatku digitálních znalostí. Počet studentů, kteří si u zkoušek GCSE vyberou předměty spojené s informačními technologiemi, klesl od roku 2015 o 40 %.
Co tedy vlády dělají pro překonání této překážky a co mohou dnešní podnikatelé udělat, aby pomohli připravit své zaměstnance na potřeby budoucnosti?
Proč začaly být digitální znalosti tak zásadní?
V průběhu události #ThoseWhoDare, kterou pořádá Vodafone Business, ředitelka CENTURY Tech Priya Lakhani shrnula, proč digitální znalosti začínají být stále důležitější v moderním světě.
Od začátku pandemie se podniky na celém kontinentu snaží uplatnit digitální technologie, umělou inteligenci a cloudovou infrastrukturu, aby vytvořily životaschopnější obchodní modely. V případě cloudové infrastruktury globální výzkumná společnost Gartner předpověděla, že výdaje na veřejné cloudové služby narostou v roce 2021 na 332,3 miliard USD (v roce 2020 to bylo 270 miliard USD).
Nastupující technologie byly nedocenitelnými nástroji při zvládání bouře způsobené covidem-19 a jejich integrace odhalila znepokojivou pravdu – dnešní pracovní síly nemají odpovídající znalosti, aby efektivně využívaly plný potenciál těchto nástrojů.
Co znamená nedostatek digitálních znalostí pro podniky?
Ve zprávě WorldSkillsUK a The Learning and Work Institute 76 % dotazovaných zaměstnavatelů uvedlo, že nedostatek digitálních znalostí ovlivní ziskovost jejich podniku.
Neplatí to pouze pro „digitální" průmyslové obory. Ve stejné zprávě 100 % zaměstnavatelů v médiích, marketingu, reklamě a PR uvedlo, že základní digitální znalosti, jako je vytváření prezentací, používání e-mailů a komunikace přes aplikace, jako je Zoom nebo Teams, jsou pro zaměstnance důležité.
Jak odstranit nedostatky v digitálních znalostech?
Díky balíčku NextGenerationEU COVID-19 dostanou podniky v celé Evropě příležitost požádat o finanční prostředky, které jim pomohou lépe se připravit na digitalizovanou budoucnost. Investovat pak mohou do zvyšování kvalifikace a přeškolování nejen mladých lidí.
Někteří leadři malých podniků, jako je například Juan Merodio, ředitel TEKDI Institute, se rozhodl pro konzistentnější formu školení a výuky ve své firmě. Požádal své zaměstnance, aby proměnili učení v každodenní zvyk a aby alespoň 25 minut denně věnovali tomu, že se naučí něco nového.