Digitální dovednosti 22. 9. 2023
Skenujte, abyste byli úspěšní: Způsoby, jak využít QR kódy k prospěchu vaší firmy
QR kódy jsou víc než jen trend z období pandemie. Firmy je nyní používají každý den ke zjednodušení svých obchodních úkolů.
22. září 2023
Odhadovaná doba čtení 4 minuty
V posledních měsících zažily boom nástroje pro inteligentní generování textu a obratem si získaly oblibu u milionů uživatelů. Jsou dostupné online, zdarma a dovedou vytvořit velké množství obsahu na základě pouhých několika pokynů. Možná právě kvůli své dostupnosti a zdánlivě nekonečným možnostem uplatnění nemusí být paradoxně vždy úplně zřejmé, k čemu je lze v byznysové praxi přesně využít. Proto jsme pro vás jako inspiraci připravili pět tipů, jak můžete ChatGPT, jeden z prvních a nejrozšířenějších AI nástrojů svého druhu, začít používat i ve svém podnikání.
Jak využít umělou inteligenci při práci? To je otázka, kterou si pokládá nejeden podnikatel. Řada firem si je potenciálu AI velmi dobře vědoma – studie firmy IBM zjistila, že 35 % společností již umělou inteligenci nějakým způsobem používá a asi 42 % tuto možnost zkoumá. Implementovat AI je pro podniky totiž důležitým krokem, který jim může poměrně snadno přinést konkurenční výhodu. A v řadě oborů půjde do budoucna spolu s mnoha dalšími technologiemi pravděpodobně i o naprostou nezbytnost!
Co je to ChatGPT?
Než začnete s implementací AI do své firmy, seznamte se nejdříve s běžně dostupnými nástroji umělé inteligence, vyzkoušejte si je na vlastní kůži a zamyslete se nad tím, při kterých nejběžnějších pracovních úkolech by vám mohly pomoci. A začít můžete s tím nejrozšířenějším – ChatGPT.
ChatGPT je bezplatná webová aplikace, která nevyžaduje instalaci žádného speciálního softwaru a je plně dostupná v rozhraní internetového prohlížeče. Funguje na principu již zmíněné umělé inteligence a algoritmů a dokáže zpracovávat jazyk v reálném čase. To znamená, že s ní můžete vést „konverzaci“ a klást jí otázky, na které budete v řádu sekund dostávat odpovědi.
Ačkoli se může zdát, že ChatGPT je podobný vyhledávacím nástrojům, jako je například Google, nejde ani zdaleka o totéž. ChatGPT je sofistikovaný chatbot, který rozumí jazyku a dokáže pracovat s kontextualitou, zatímco Google je výkonný vyhledávač určený speciálně k vyhledávání na internetu. ChatGPT můžete požádat nejen o vyhledávání informací, ale především o jejich zpracování.
Stejně jako u každé nové technologie hrozí i v tomto případě zneužití ze strany kyberzločinců, kteří mohou využít chytrých nástrojů pro generování textu k realizaci velmi sofistikovaných podvodů. Pro vývojáře AI je však eliminace těchto rizik jednou z priorit, a své nástroje proto neustále vyvíjejí a posilují jejich zabezpečení.
I přes snahu vývojářů zlepšovat zabezpečení svých AI nástrojů nejsou rizika nikdy nulová. Proto je důležité alespoň základně proškolit vaše zaměstnance v tom, jak nejen ChatGPT, ale i další online aplikace podobného typu bezpečně používat, k jakým úkonům jsou vhodné a jaká data je bezpečné do nich vkládat.
A jak konkrétně můžete ChatGPT využívat ve své práci? Inspirujte se u následující pětice našich tipů:
1. Vylepšete a opravte předem napsaný obsah
Řekněme, že jste napsali blogový článek, newsletter nebo třeba e-mail a potřebujete zkontrolovat, zda v něm nejsou pravopisné chyby, zda je dobře srozumitelný nebo zda má správný tón vzhledem k cílové skupině. Jednoduše zadejte do ChatGPT, co chcete, aby pro vás udělal, a vložte text ke zkontrolování. Zadat můžete například:
Výše uvedené tipy jsou však pouze špičkou ledovce, protože možností využití ChatGPT je, jak jsme již zmínili, bezpočet. V čem se nakonec tento nástroj stane vaší pravou rukou, je jen a pouze na vás. Nezapomínejte však, že v současnosti jsou AI nástroje pro generování textu pouze zajímavým pomocníkem – všechny výstupy je potřeba kontrolovat a ověřovat. ChatGPT nemá přístup k nejaktuálnějším informacím, často nemá k dispozici kompletní kontext a může dělat chyby. Přesvědčte se sami – zkuste si do ChatGPT zadat dotaz: Proč je potřeba informace z ChatGPT ověřovat?
Digitální dovednosti 22. 9. 2023
QR kódy jsou víc než jen trend z období pandemie. Firmy je nyní používají každý den ke zjednodušení svých obchodních úkolů.