Pokud jste malý podnik s kamennou prodejnou na hlavní ulici nebo začínající startup v oblasti služeb, před vypuknutím pandemie pro vás možná nebylo vnímání vaší značky v digitálním prostředí tou hlavní prioritou. V důsledku událostí letošního roku se však online marketing stal klíčem ke komunikaci s vaší cílovou skupinou, které jistě chcete dát vědět, že váš podnik má stále otevřeno.
Budování značky v digitálním prostředí spočívá v tom, že využíváte různé internetové kanály (nikoliv pouze vlastní webové stránky), jejichž prostřednictvím komunikujete se svými stávajícími zákazníky a získáváte nové.
V tomto článku vám představíme pět klíčových věcí, které vám usnadní začátky v online světě.
1) Porozumění sociálním médiím
Je skvělé, když naše osobní příspěvky na sociálních sítích získají pár „lajků“. V oblasti podnikání má však taková pozornost mnohem vyšší význam. Veškeré lajky, sdílení a komentáře rozšiřují povědomí o vaší společnosti, a tím přinášejí přidanou hodnotu.
Pokud chcete, aby vám vaše aktivita na sítích získala pozornost zákazníků, budete si muset zmapovat své publikum: O jaké lidi se jedná? Kde jsou? O jaká témata se zajímají? Dejte si skutečně záležet na tom, abyste vytvářeli vysoce kvalitní obsah, který bude relevantní pro vaše potenciální zákazníky.
Věnujte také patřičnou pozornost výběru vhodných kanálů. Pokud se snažíte oslovit odborníky, zaregistrujte se na síti LinkedIn. Pokud jsou vaše produkty/služby vizuálně atraktivní, pochlubte se jimi na Instagramu nebo Pinterestu. Volba kanálu by měla odrážet i váš obchodní cíl.
Při nastavování strategie marketingu na sociálních sítích je dobré mít na paměti následující:
- Příliš široký záběr je spíš na škodu – je lepší soustředit se na jeden kanál pořádně než dělit pozornost mezi tři různé kanály, kterým se nezvládnete dostatečně věnovat.
- Správně označte svou značku – ujistěte se, že popisky u vašich profilů jsou věcné a profilové fotografie odpovídají požadavkům dané sociální sítě.
- Uvědomte si své cíle a vytyčte si k nim klíčové ukazatele výkonnosti (KPI).
2) Uvažujete o reklamě?
Reklama na internetu je virtuální obdobou billboardu nebo reklamního potisku na autobusu – je to digitální cesta, díky které můžete šířit své jméno na síti a zvyšovat zájem o vaši firmu.
K možnostem zobrazení reklamy vám dáme několik tipů do začátku:
- Vyberte si nejvhodnější platformu: Ať už se rozhodnete použít nativní reklamní platformu sociálních médií, nebo nabídku reklamy prostřednictvím služby Google AdSense, budete muset vzít v úvahu jak svá omezení z hlediska rozpočtu, tak úroveň složitosti dané platformy a nástrojů, které budete potřebovat. Možná si pak řeknete, že není špatný nápad svěřit tuto práci externímu poradci.
- Nelekněte se záplavy možností: Možnosti segmentace jsou obrovské. Pokud výběru věnujete dostatečnou pozornost, můžete reklamu cílit na jednotlivce s chirurgickou přesností.
- Doplňte kreativitu nosnou myšlenkou: Videa vám získají pozornost, ale nemusí generovat tolik prokliků jako určitý statický obsah s jasným odkazem na vaše internetové stránky.
- Nakládejte s údaji chytře: Analýzy poskytované těmito platformami poskytují z hlediska reklam revoluční informace – experimentujte, zkoušejte, co funguje, a intenzivněji využívejte úspěšné strategie.
3) Staňte se mistrem na SEO
Máte za sebou vybudování svých webových stránek a nyní musíte zákazníkům pomoci je nají. V tu chvíli budete muset nakopnout svou optimalizaci pro vyhledávače (SEO).
Stručně řečeno: investice vašeho času do přípravy SEO strategie se vyplatí, protože vám pak vyhledávače jako Google budou zdarma generovat „organickou“ návštěvnost, aniž byste museli investovat do reklamy.
4) Začínáme se SEM
Marketing ve vyhledávačích (Search Engine Marketing, SEM) si nepleťte se SEO. Názvy zní podobně, ale pod SEM obvykle rozumíme pouze tu část činnosti vyhledávače, za kterou se platí. Zahrnuje například nákup reklam typu pay-per-click (platba za kliknutí, PPC), které se zobrazují na stránkách s výsledky vyhledávání. Pokud vás zajímá tato tematika, přečtěte si více o SEM zde, hlavně však mějte na paměti následující:
- Udělejte si průzkum klíčových slov: Metoda platby za kliknutí (PPC) funguje na základě přiřazení ceny za klíčová slova, která uživatelé zapisují do vyhledávače. Proto si v první řadě zjistěte, jaké výrazy vaše publikum obvykle používá.
- Začněte v malém: Krása metody PPC spočívá v tom, že se nemusíte pouštět do nákladných řešení, dokud nejste připraveni – zkuste nejprve experimentovat s menšími výdaji a postupně zvyšujte svůj rozpočet, až uvidíte první výsledky.
- Sledujte data: Marketing ve vyhledávačích vám poskytne širokou škálu analytických dat, tak je neváhejte prozkoumat a najít si v nich údaje, které jsou pro vás důležité.
5) Nezapomínejte na e-mail
E-mail stále zůstává spolehlivým způsobem, jak se spojit se zákazníky, ať už jde o zasílání zvýhodněných nabídek, nebo týdenních newsletterů. Je to sice nejstarší online marketingový kanál, ale i tak je stále velmi všestranný a není radno ho podceňovat.
Nástroje pro e-mailový marketing, jako je například Mailchimp, vám umožní vložit na své webové stránky registrační formuláře. Do těch pak zákazníci vloží své kontaktní údaje, které můžete využít k různým účelům (například zákazníky požádáte o jejich e-mailovou adresu, abyste jim mohli posílat obsah, který je zajímá).
Nezapomínejte, že když vám zákazník poskytne e-mailovou adresu, svěřuje vám své osobní údaje, které můžete shromažďovat, používat, uchovávat a sdílet pouze v souladu s právními předpisy o ochraně osobních údajů, které se na vás vztahují. Při zpracování těchto osobních údajů pro účely přímého marketingu je rovněž důležité dodržovat příslušné právní a správní předpisy týkající se elektronické komunikace. Doporučujeme vše konzultovat s právními poradci, ať jste si naprosto jisti, že ochrana osobních údajů a marketingové postupy ve vašem podniku jsou v souladu s právními předpisy.
Pokud už máte připravený seznam příjemců, potřebujete k němu jen poutavý obsah. Jak na něj?
- E-maily si naplánujte předem a buďte opatrní, abyste své adresáty nezahlcovali jejich přílišným množstvím.
- Své e-maily konzistentně označujte, aby bylo na první pohled jasné, o koho se jedná, a ujistěte se, že každý z nich jasně sděluje vaši hlavní myšlenku.
- Předmět zpráv formulujte krátce a přesvědčivě, aby je příjemci otevřeli a vaše e-maily nekončily v koši.
- Oživte komunikaci obrázky.
Výše uvedené tipy jsou v oblasti online propagace jen špičkou ledovce. Když se však do nich pustíte, bude to skvělý start vašeho digitálního marketingu.