Založit si webovou stránku se může zdát jako hračka. Nezapomínejte ale, že tím to nekončí ‒ váš web se musí dát snadno najít, být přehledný a přístupný všem návštěvníkům.
Naštěstí se můžete řídit jednoduchými a osvědčenými postupy, a (s malou pomocí několika profesionálních nástrojů) tak pro vás optimalizace webu nemusí být vůbec obtížná. Níže uvádíme několik jednoduchých způsobů, které vám pomohou váš web co nejlépe využít.
1) Vytvořte si mapu stránek
Množství návštěvníků vašich webových stránek do značné míry závisí na tom, jak vysoko vyhledávač (např. Google) zobrazí vaše webové stránky na stránce s výsledky vyhledávání (tzv. SERP). Až 71 % veškerého internetového provozu připadá stránkám, které se zobrazí na první straně výsledků vyhledávání. Chcete-li zlepšit svou pozici ve vyhledávání, musíte v první řadě pochopit, jak vyhledávač hodnotí váš web.
Činnostem, které mají vyhledávač přimět zobrazit vaši stránku mezi prvními, se říká optimalizace pro vyhledávače (SEO). Vaši pozici přitom mohou významně ovlivnit i poměrně malé změny, například vytvoření mapy stránek (sitemapy) pro váš web.
Co je mapa stránek?
V první řadě je to prostě mapa. Aby Google vůbec věděl o existenci vašich webových stránek, je třeba je indexovat. A aby vše proběhlo, jak má, musí projít všemi stránkami a odkazy na vašem webu. Mapa stránek je tedy v podstatě mapa, kterou Google využije k navigaci po vašich webových stránkách, a která mu pomáhá plnit jeho funkci jakožto vyhledávače. Proto je pravděpodobnější, že díky ní vaše webové stránky získají lepší pozici ve výsledcích vyhledávání.
Mapu stránek vytvoříte velmi jednoduše:
- Používáte-li Wordpress, máte k dispozici volně stažitelný plugin Yoast, který generuje mapy stránek a má i jiné užitečné funkce pro optimalizaci vyhledávání, díky nimž budou vaše webové stránky pro vyhledávače ještě atraktivnější.
- Používáte-li jiný systém pro správu obsahu (CMS), můžete použít stránky https://www.xml-sitemaps.com/, kde najdete další skvělý bezplatný nástroj.
- Posledním krokem je dát vyhledávači Google vědět, že máte připravenou mapu stránek. Jednoduše přejděte do platformy vyhledávače Google Search Console, přejděte na „Sitemaps“ (mapy stránek) v levém bočním menu a zadejte mapu svých webových stránek do pole pro vložení.
2) Zpřístupněte své stránky všem
Vzhledem k velké rozmanitosti lidí, kteří používají internet, a mnoha různým zařízením, ze kterých internetové stránky navštěvují, je důležité postarat se o to, že budou vaše stránky přístupné co nejširšímu počtu uživatelů. Máte na webu k dispozici nástroje pro uživatele se zrakovým postižením, jako je čtečka obrazovky nebo převod textu na řeč? Zůstává kvalita obrázků zachována, i když se na ně návštěvník dívá v tabletu? Jsou texty pořád dobře čitelné?
Níže uvádíme několik dalších věcí, které byste měli vzít v úvahu:
- Nepište příliš složitě a zkraťte délku vět, aby byl váš obsah snáze čitelný.
- Do videí a snímků vložte „alt tagy“ (tagy pro alternativní text), které tyto prvky pro uživatele se zrakovým postižením (a návštěvníky s pomalými připojením) nahradí popisky.
- Zvažte audio funkce pro uživatele, kteří si nemohou přečíst texty, a ke všem videím přidejte titulky pro ty, kdo mají problém se sluchem.
- Používejte responzivní design stránek, který funguje napříč různými zařízeními. Lidé si váš obsah budou prohlížet na různých typech notebooků, telefonu a tabletů a váš obsah by se jim měl umět přizpůsobit. Tedy roztáhnout či zmenšit se tak, aby se dal snadno prohlížet na všech typech zařízení.
Při optimalizaci vašich webových stránek byste měli zvážit celou řadu aspektů. I omezený průzkum a některé základní nástroje váš web posunou mílovými kroky vpřed.