Jakou uhlíkovou stopu mají digitální služby, IT nebo třeba AI? Seminář o environmentálních rozměrech digitalizace pořádaný Asociací udržitelného podnikání spolu s Vodafonem ukázal, že nezanedbatelnou.
Diskuze odborníků z řad dodavatelů i klientů IT služeb společně s konzultanty, kteří se výpočtem uhlíkové stopy zabývají, odhalila enviromentální dopady IT provozů od mobilních sítí až po data centra. Mohlo by se zdát, že digitální služby budou mít uhlíkovou stopu mizivou, není to ale tak úplně pravda. Oproti firmám obchodujícím s fyzickými produkty jsou dopady provozovatelů technologických služeb na životní prostředí pochopitelně menší, ovšem v celkovém objemu hrají v moderní digitalizované společnosti ne zcela zanedbatelnou roli.
Čísla mluví jasně. V prezentacích odborníků mimo jiné padlo, že například streamovací služba Netflix vyprodukuje více než 1,5 milionu tun CO2 ročně. TikTok emituje až 2,63 gramu CO2 za minutu na jednoho aktivního uživatele. Každý náš e-mail přispívá ke znečištění 0,3–50 g CO2 podle toho, jak složitý a velký byl. Datacentra stojí za téměř 3 % celosvětové spotřeby elektrické energie.
V součtu představují uhlíkové emise z digitální infrastruktury, včetně datových center a sítí, celkem přibližně 0,9 % emisí skleníkových plynů. Relativně nízká hodnota je daná tím, že největší IT společnosti se často dobrovolně rozhodnou využívat energii z obnovitelných zdrojů a usilují o uhlíkovou neutralitu.
Všechny technologické firmy se mohou ke své ESG strategii postavit zodpovědně a snažit se o co nejudržitelnější podnikání. Dobrým příkladem může být fakt, že přesto, že u Vodafonu od roku 2020 dochází každoročně k 35% nárůstu přenosu dat, spotřeba elektrické energie zůstává stejná. Důvodem je větší efektivita, za kterou stojí modernizace a zvětšení kapacity sítě, chytrá správa serverů a další.
Každý z nás může přispět svým dílem. Věděli jste třeba, že přenos dat v pevné síti je desetkrát energeticky úspornější než v mobilní síti? Pokud máme na výběr, zvažujme, kterou síť využíváme. Nadužívání umělé inteligence k zodpovídání zbytečných dotazů může v celkovém součtu také vést k plýtvání zdroji, a tak jako v každé naší činnosti musíme vyvažovat úspory a modernizace.