Vodafone dokázal mezi polovinou roku 2023 a 2024 snížit uhlíkovou stopu v oblasti médií a reklamy o více než třetinu. Díky promyšlenému plánování a spolupráci s odborníky se podařilo zredukovat dopad na životní prostředí třinácti digitálními a tradičními kanály ve třinácti zemích včetně Česka.
Vodafone měřil dopad svých aktivit vyplývajících z použití tradičních i digitálních médií ve spolupráci s agenturou Dentsu a firmou Cozero. Analýza zahrnovala výdaje napříč širokým spektrem kanálů – od tisku, televize a kina až po billboardy, digitální reklamu a sociální sítě.
Výsledky ukázaly, že v roce 2023 celková uhlíková stopa dosahovala 16 958 tCO₂e, což odpovídá přibližně 3 800 zpátečním letům z Londýna do Kapského Města. Do třetího čtvrtletí roku 2024 se podařilo emise v oblasti reklamy a médií snížit o 34 %, z původních 7 311,56 tCO₂e na 4 855,27 tCO₂e.
Kde se emise tvoří nejvíce?
Analýza se zaměřila i na emise, které vznikají v důsledku „dopadu“ jednotlivých reklam. Výzkumníci zjistili, že kino a venkovní „Digital Out Of Home“ reklamy jsou celkově energeticky nejnáročnějšími kanály, pokud jde o emise na jednotku dopadu. Ačkoli tradiční televize vytváří celkově nejvíce emisí, je jedním z nejefektivnějších kanálů z hlediska emisí na jednotku dopadu.
Jak Vodafone snižuje uhlíkovou stopu v reklamě
Vodafone přijal několik opatření, která pomáhají snížit emise, aniž by byla narušena efektivita kampaní:
- Videoreklamy – kratší stopáže, promítání v kinech jen při plně obsazeném sále, cílená reklama
- Venkovní reklama – preference dodavatelů, kteří se zavázali k udržitelnosti, optimalizace souborů pro dynamické zobrazování
- Tisk – minimalizace emisí spojených s výrobou papíru a tiskem, preference dodavatelů, kteří pro svůj provoz využívají obnovitelné zdroje energie.
- Online reklama – optimalizace video souborů, efektivní cílení, redukce reklamního odpadu, preference streamování před stahováním
- Audiovizuální média – kratší videa, upřednostňování Wi-Fi připojení, promyšlené plánování reklam
Další informace si můžete přečíst v článku Vodafone Group.