Spoofing znamená, že u příchozího hovoru vidíte známé telefonní číslo, ve skutečnosti ale volá někdo cizí a pouze se maskuje za někoho jiného.
Zaměnit telefonní číslo a maskovat se jiným číslem telekomunikační technologie umožňuje. Takový postup se používá například pro firmy, které mají více zaměstnanců, ale chtějí se svým klientům prezentovat pod jednotným číslem – třeba tím, které má firma uvedené v reklamě.
Jak fungují podvody s využitím spoofingu?
Útočník používá software nebo VoIP službu, která umožňuje změnit zobrazené číslo.
Může se následně vydávat za banku, úřad, policii nebo jinou důvěryhodnou instituci či osobu.
Cílem je oklamat příjemce hovoru, aby poskytl citlivé informace (například přihlašovací údaje, hesla, osobní údaje...) nebo vykonal požadovanou akci.
Jak se chránit?
Nevěřte automaticky nečekaným hovorům, i když číslo vypadá důvěryhodně.
V případě podezření si volajícího ověřte zpětným zavoláním. Když budete volat zpět, dovoláte se pravému držiteli telefonního čísla.
Pokud se setkáte s podvodným hovorem, kontaktujte svého operátora a popište, o který hovor se jednalo. Operátoři v takových případech podvodný provoz zablokují. Stačí poslat informace o hovoru (číslo volajícího a čas události) bezplatnou SMSkou na číslo 7726. Díky tomu můžeme pružně reagovat na aktuální podvodnou kampaň a v případě nutnosti zasáhnout.
Chrání Vodafone své zákazníky před spoofingem?
Operátoři v Česku aktivně brání přijímání podvržených hovorů.
Vodafone ve své síti zavádí ochranu proti podvodným hovorům s využitím spoofingu. Také blokujeme všechny české pevné linky, které se pokoušejí dovolat ze zahraničí.
V případě, že máte zájem vyřadit své telefonní číslo z ochrany proti spoofingu, navštivte prosím jakoukoli prodejnu Vodafone, kde s vámi vše vyřešíme.