Jak poznám podvržené hovory (spoofing)?

  • Spoofing znamená, že u příchozího hovoru vidíte známé telefonní číslo, ve skutečnosti ale volá někdo cizí a pouze se maskuje za někoho jiného.
  • Zaměnit telefonní číslo a maskovat se jiným číslem telekomunikační technologie umožňuje. Takový postup se používá například pro firmy, které mají více zaměstnanců, ale chtějí se svým klientům prezentovat pod jednotným číslem – třeba tím, které má firma uvedené v reklamě.

Jak fungují podvody s využitím spoofingu?

  • Útočník používá software nebo VoIP službu, která umožňuje změnit zobrazené číslo.
  • Může se následně vydávat za banku, úřad, policii nebo jinou důvěryhodnou instituci či osobu.
  • Cílem je oklamat příjemce hovoru, aby poskytl citlivé informace (například přihlašovací údaje, hesla, osobní údaje...) nebo vykonal požadovanou akci.
  • Máte při hovoru podezření, že vám volá podvodník? Možná jste se stali obětí tzv. vishingu. Podívejte se, o co se jedná a jak se můžete bránit.

Jak se chránit?

  • Nevěřte automaticky nečekaným hovorům, i když číslo vypadá důvěryhodně.
  • V případě podezření si volajícího ověřte zpětným zavoláním. Když budete volat zpět, dovoláte se pravému držiteli telefonního čísla.
Pokud se setkáte s podvodným hovorem, kontaktujte svého operátora a popište, o který hovor se jednalo. Operátoři v takových případech podvodný provoz zablokují. Stačí poslat informace o hovoru (číslo volajícího a čas události) bezplatnou SMSkou na číslo 7726. Díky tomu můžeme pružně reagovat na aktuální podvodnou kampaň a v případě nutnosti zasáhnout.

Chrání Vodafone své zákazníky před spoofingem?

  • Operátoři v Česku aktivně brání přijímání podvržených hovorů.
  • Vodafone ve své síti zavádí ochranu proti podvodným hovorům s využitím spoofingu. Také blokujeme všechny české pevné linky, které se pokoušejí dovolat ze zahraničí.

Pokud potřebujete své telefonní číslo vyřadit z ochrany proti spoofingu nebo ho naopak opětovně nechat chránit, postupujte následovně:

  • Nefiremní zákazníci - navštivte prosím jakoukoli prodejnu Vodafone, kde s vámi vše vyřešíme. Potřebný formulář s vámi vyplníme na místě, můžete si ho však už předvyplnit a přinést. O vyjmutí není možné žádat v případě předplacených karet.
  • Firemní zákazníci - navštivte prosím jakoukoli prodejnu Vodafone nebo si stáhněte formulář na našich stránkách, vyplňte ho a pošlete nám ho datovou schránkou (identifikátor schránky je 29acihr). O vyjmutí není možné žádat v případě předplacených karet.

Mohlo by se vám také hodit:

Mějte přehled o svých službách díky aplikaci Můj Vodafone