Spoofing znamená, že u příchozího hovoru vidíte známé telefonní číslo, ve skutečnosti ale volá někdo cizí a pouze se maskuje za někoho jiného.
Zaměnit telefonní číslo a maskovat se jiným číslem telekomunikační technologie umožňuje. Takový postup se používá například pro firmy, které mají více zaměstnanců, ale chtějí se svým klientům prezentovat pod jednotným číslem – třeba tím, které má firma uvedené v reklamě.
Jak fungují podvody s využitím spoofingu?
Útočník používá software nebo VoIP službu, která umožňuje změnit zobrazené číslo.
Může se následně vydávat za banku, úřad, policii nebo jinou důvěryhodnou instituci či osobu.
Cílem je oklamat příjemce hovoru, aby poskytl citlivé informace (například přihlašovací údaje, hesla, osobní údaje...) nebo vykonal požadovanou akci.
Nevěřte automaticky nečekaným hovorům, i když číslo vypadá důvěryhodně.
V případě podezření si volajícího ověřte zpětným zavoláním. Když budete volat zpět, dovoláte se pravému držiteli telefonního čísla.
Pokud se setkáte s podvodným hovorem, kontaktujte svého operátora a popište, o který hovor se jednalo. Operátoři v takových případech podvodný provoz zablokují. Stačí poslat informace o hovoru (číslo volajícího a čas události) bezplatnou SMSkou na číslo 7726. Díky tomu můžeme pružně reagovat na aktuální podvodnou kampaň a v případě nutnosti zasáhnout.
Chrání Vodafone své zákazníky před spoofingem?
Operátoři v Česku aktivně brání přijímání podvržených hovorů.
Vodafone ve své síti zavádí ochranu proti podvodným hovorům s využitím spoofingu. Také blokujeme všechny české pevné linky, které se pokoušejí dovolat ze zahraničí.
Pokud potřebujete své telefonní číslo vyřadit z ochrany proti spoofingu nebo ho naopak opětovně nechat chránit, postupujte následovně:
Nefiremní zákazníci - navštivte prosím jakoukoli prodejnu Vodafone, kde s vámi vše vyřešíme. Potřebný formulář s vámi vyplníme na místě, můžete si ho však už předvyplnit a přinést. O vyjmutí není možné žádat v případě předplacených karet.
Firemní zákazníci - navštivte prosím jakoukoli prodejnu Vodafone nebo si stáhněte formulář na našich stránkách, vyplňte ho a pošlete nám ho datovou schránkou (identifikátor schránky je 29acihr). O vyjmutí není možné žádat v případě předplacených karet.