Co je to IP adresa a nabízí Vodafone IPv6?

Každé zařízení, které se chce připojit k internetu – ať už je to počítač, herní konzole, chytrá televize nebo jiné – musí mít svou jedinečnou adresu, aby bylo rozpoznatelné pro ostatní zařízení. K tomuto účelu používáme IP adresy dvou verzí:

  1. IP verze 4 (IPv4) - Skládá se ze čtyř čísel oddělených tečkou, například 154.211.133.201. Celkový počet těchto IP adres už dnes nestačí pro všechna zařízení, která se k internetu připojují.
  2. IP verze 6 (IPv6) - Skládá se z osmi skupin písmen a čísel oddělených dvojtečkou, například 2001:0db8:0000:0000:0000:8a2e:0370:7334. Těchto adres je mnohonásobně více a díky tomu se k internetu mohou připojovat další nová zařízení.

Nemusíte si pamatovat IP adresy jednotlivých zařízení, protože tuto práci za vás udělají stroje. Zkuste si například do prohlížeče zadat adresu 217.77.163.138. Zákazníci s internetem od Vodafonu mají k dispozici připojení, které plynule funguje s oběma generacemi IP adres, tedy jak IPv4, tak IPv6.

Svou aktuální IP adresu a používaný IP protokol můžete zjistit, když navštívíte stránku www.mojeip.cz. Pokud máte dynamickou IP adresu, bude se vaše IP adresa časem měnit. V případě pevné IP adresy zůstává stále stejná.

V jakém případě mi bude přidělena IPv6 adresa?

  • Protokol IPv6 podporujeme v celé mobilní síti a téměř celé pevné síti. Pokud to je možné, vaše zařízení dostane přidělenou IPv6 adresu.
  • V naší síti používáme dual-stack režim, který umožňuje současné používání dvou verzí IP protokolu – IPv4 a IPv6. To znamená, že vaše zařízení může obdržet obě adresy najednou. Tento režim zajišťuje kompatibilitu a plynulé fungování připojení, i když některá zařízení nebo sítě podporují pouze jednu z verzí IP protokolu.

Proč mi ověřovací stránka říká, že se právě nepřipojuji přes IPv6?

Pokud chcete zjistit, zda máte k dispozici připojení přes IPv6, můžete to jednoduše otestovat otevřením této stránky. Pokud IPv6 adresu nemáte, důvody mohou být:

  • Vámi používané zařízení (modem, telefon, tablet...) podporuje pouze IPv4 - v tom případě automaticky využíváte protokol IPv4, aby vám připojení správně fungovalo.
  • Ve svém zařízení nemáte připojení přes IPv6 povolené - v některých modemech, telefonech a dalších zařízeních je potřeba podporu IPv6 zapnout. Informace najdete v návodu ke svému zařízení. V Android telefonech může pomoct úprava v sekci Nastavení - Mobilní sítě - Přístupový bod pro internet, kde v protokolu přístupového bodu vyberete možnost "IPv4/IPv6", pokud je dostupná.
  • Váš telefon nebo tablet si stahuje síťové nastavení automaticky a zatím pro něj není nastavení pro IPv6 připravené - v tomto případě je potřeba počkat, k aktualizacím operátorských nastavení dochází několikrát ročně. Jakmile se vám stáhne nové nastavení, IPv6 budete mít dostupné.
  • Používáte připojení od Vodafonu, pro které ještě IPv6 nenabízíme - v tuto chvíli ještě nepodporujeme IPv6 na některých optických přípojkách, do budoucna s tím však počítáme.

Mějte přehled o svých službách díky aplikaci Můj Vodafone