Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

6. září 2023

{ajťačky}: Blanka Mikešová

Blanka řídí ve Vodafonu už téměř tři roky IT oddělení Demand Management, tedy tým byznys analytiků a analytiček. Do Vodafonu přišla s dlouholetými zkušenostmi s procesní analýzou z byznysu. Možná vás napadne, že spolu tyhle oblasti vlastně nesouvisí, ale opak je pravdou. IT už totiž dávno není jen kódování.

Původně jsi působila na straně byznysu, dnes jsi v IT, byla to velká změna? 

Nejlíp bych to asi popsala jinou atmosférou. V předchozím zaměstnání bylo běžné, že jsme věnovali nemalý čas a úsilí obhajování a prosazování vlastních požadavků v rámci oddělení nebo při přidělování IT zdrojů na realizaci. Byl to někdy boj a spousta emocí. Tady na IT je spolupráce zaměřená na hledání řešení, a to je příjemné. Všichni vědí, že mají společný cíl, místo toho, aby řešili, kdo získá víc. Je to víc racionální.  Největší bonus je pro mě ale vodafonní kultura. Snaha si pomáhat a vycházet vstříc je cítit na všech odděleních.  

Jak nejlépe bys roli Demand managementu popsala? 

Jsme spojovacím článkem, mostem mezi byznysem a IT, kteří by si jinak napřímo rozuměli o dost hůř. Nemáme na starost konkrétní systémy, ale pomáháme formulovat zadání byznysu tak, aby bylo naprosto srozumitelné pro specialisty na IT. Ti pak definují a implementují konkrétní dopady do našich systémů.  A ta spolupráce funguje i zpětně. Dokážeme byznysu vysvětlit možnosti a omezení našich systémů, nebo i navrhnout jiný způsob, jak naplnit jejich požadavky. 

Tak pojďme si dát nějaký příklad. 

Když potřebuješ například automatizovat nějaké kroky v procesu, změnit parametry nějaké služby nebo třeba připravit report, tak jako uživatel chceš rychle a levně dostat výsledek. Jaké procesy běží na pozadí, do jakých dalších systémů nebo databází je nutné zasahovat, tě nezajímá. A pak tu jsou kodéři, kteří potřebuji velmi přesné zadání, co mají v systému udělat, aby si ty jako uživatel dostala to, co potřebuješ. A to je naše práce. Vezmeme byznysový požadavek, uděláme analýzu, zjišťujeme, do jakých systémů nebo procesů je nutné definovat dopad, zda jsou nějaké varianty řešení a jejich výhody. Nejsme na to všechno sami, úzce spolupracujeme zejména s architekty nebo přímo s vývojáři. Společně hledáme nejlepší řešení.

Kdy vaše práce končí? 

Je to projektová práce, v jednu chvíli tak Demand manažeři pracují většinou na jednom až dvou projektech. Největší zátěž je úvodních fázích, kdy se detailně definují požadavky, ale naše práce tím nekončí. Jakmile je projekt v testovací fázi, jsme v úzkém kontaktu s testery. Víme, jaké je zadání a co uživatel přesně chce a s testery řešíme, jestli je výsledek testu správný. Když není, pomáháme analyzovat, zda jde o nedostatečné zadání nebo chybu ve vývoji. Jsme nositelé know-how pro testing v tom, co chtěl byznys. 

Ty máš coby manažerka na starost celý tým Demand managementu, jak vypadá tvá práce?

Za mnou jde metodika, podle které pracujeme. Jako každý manažer řeším alokace jednotlivých členů týmů na projekty a work requesty, kterých je ročně kolem 450. Mám samozřejmě na starost priority jednotlivých úkolů a mám i vlastní agendu, například mám na starost technology assessmenty, tvz. TAčka. Jde o konzultace byznys představ v nejranější fázi. Výstupem je pro zadavatele hrubý odhad implementačních nákladů a dopady do našich systémů. Získá tak představu, kolik peněz by na realizaci potřeboval a může řešit návratnost. 

Jak máš nakombinovaný tým?   

Je nás 10 a tým byl vždy vyvážený, půl na půl dámy a pánové. Teď nově budou lehce převažovat ženy. V minulosti v tomto oboru asi dominovali muži, ale to už je dávno pryč. Ženy do IT postupně přicházejí a je jich víc i s tím, jak se v rámci IT specializují různé profese a pozice. I my ve Vodafonu pomáháme růstu žen v IT díky programům jako jsou Code like a girl nebo Discover. V tom prvním učíme holky kódovat a proniknout do světa programování, v tom druhém si zase absolventi a absolventky omrknou  různá oddělení ve Vodafonu a obsah práce. A není výjimkou, že člověk, který přišel pracovat do financí nebo do marketingu, nakonec svou kariéru odstartuje v IT.

Jaké dovednosti jsou nejvíc pro tuhle práci potřeba? 

Byznys analytika přitahuje lidi, kteří jsou systematičtí, analyticky zaměření, mají dobré organizační a komunikační dovednosti. Součástí práce analytika je i návrh řešení, takže je tu prostor i pro kreativitu. Musíš být ale taky trpělivá, protože nejlepší řešení nenajdeš hned.

A jsi taková, tedy systematik a analytik, i v soukromém životě? 

Mám ráda pořádek ve věcech, za které zodpovídám. Takže kdyby si otevřela moji spíž, tak tam najdeš uspořádané krabičky s potřebami na vaření, všechno má doma své místo a vím přesně kam sáhnout. Takže ano, tu systematičnost mám asi v krvi. 

Do firmy jsi nastoupila chvíli před covidem, jak to probíhalo? 

Ještě jsem chvíli viděla kolegy naživo a pak dlouhé měsíce jen v online. Dostala jsem na starost byznysovou integraci UPC a byla jsem mile překvapená, jak se nám do online prostředí podařilo hladce vplout a práce pokračovala úplně stejně, jako kdybychom seděli fyzicky v kanceláři. Dnes je to už půl na půl, což mi vyhovuje. Ale osobní setkávání nic nahradit nedokáže.  Máme proto týmový den, kdy standardně chodíme do kanceláře a jednotliví demand manažeři tu jsou také na projektové dny, pokud si je projekty organizují. 

Proč je to osobní setkávání podle tebe důležité?

I když jsme to v covidu zvládali skvěle, tak přece jen osobní budování vztahů je lepší.  Jak pro tu samotnou práci na projektech, tak pro atmosféru v týmu. Abychom si rozuměli a mohli si vycházet vstříc, tak se musíme znát a vídat. V emailové a chatové komunikaci se občas něco ztratí v překladu, ale z očí do čí si vše řeknete a vyjasníte hned.