Speciální digitální brýle využije projekt Slyším očima, který vyhrál v soutěži Vodafone AR Challenge. Tým studentek z Ostrova, který za vítězným návrhem stojí, bude mít nyní možnost za pomoci Vodafonu a dalších partnerů uvést svůj nápad do praxe – v následujících měsících budou studentky pracovat na vývoji aplikace, která bude sloužit jako inteligentní překladač pro lidi se sluchovou poruchou a umožní jim bez problémů komunikovat s okolím. Příležitost realizovat své návrhy ovšem čeká i na další dva studentské týmy z Gymnázia Jeseník, které se umístily na druhém a třetím místě s projekty zaměřenými na lázeňství a sociální služby.
Studentky z Ostrova využily v soutěži Vodafone AR Challenge možností, které nabízí rozšířená realita (AR – augmented reality) a smíšená realita (MR – mixed reality), kdy aplikace prostřednictvím speciálních brýlí doplňuje grafické objekty do skutečného světa kolem nás.
Vítězný projekt Slyším očima počítá s tím, že mikrofony zabudované v brýlích budou snímat veškerý zvuk v okolí a převádět ho do vizuální formy. „Uživatelům neunikne nic z okolního dění a spolehlivě rozpoznají, pokud v okolí projede záchranka nebo na ně kdosi z povzdálí zavolá, že si v obchodě zapomněli peněženku. Brýle budou sloužit také jako inteligentní překladač. Při dialogu budou snímat hlas a převádět ho do psaných titulků, nebo do formy avatara, který překládá do znakové řeči v reálném čase,“ popisují autorky Pavla Adamcová a Jana Kašková, jak bude vítězný projekt v praxi fungovat.
O vítězi rozhodlo hlasování odborné poroty složené z odborníků Vodafonu, zástupců Nadace Vodafone a koordinátorů projektu 5G pro 5 měst, a dále hodnocení zástupců Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva pro místní rozvoj, za jejichž podpory soutěž proběhla. Do rozhodování se zapojili i zaměstnanci Vodafonu, který soutěž pořádal.
„Chtěli jsme ukázat, že ve spojení s chytrými technologiemi dokáží mladí lidé velké věci. Do soutěže se přihlásilo celkem 43 studentů středních škol z Karlovarska, Ústecka a Jesenicka, kteří vytvořili 14 velmi kvalitních a propracovaných návrhů. Vybrat nejlepší projekt bylo opravdu složité, což je dobrá zpráva. Ukazuje se, že dnešním středoškolákům není lhostejné, jak se v jejich městě žije,“ říká Aleš Bernášek, který se ve Vodafonu věnuje strategii a inovacím, aktuálně s důrazem na 5G.
Vítězný tým nyní bude v úzké spolupráci s odborníky Vodafonu a dalšími odbornými partnery pracovat na vývoji aplikace. Navíc ho čeká účast v unikátním akceleračním programu Laboratoř Nadace Vodafone, který pomáhá startupům a neziskovým organizacím nastartovat či rozvíjet společenské inovace s pozitivním sociálním dopadem právě s využitím digitálních, informačních a komunikačních technologií. Studentky tak kromě odborné podpory získají i mentoring například v oblasti byznysu a marketingu a jako bonus finanční odměnu ve výši 100 000 korun na vývoj projektu. Aplikace Slyším očima by tak měla spatřit světlo světa již v roce 2022.
Technologie dokáží pomoci v lázeňství i sociálních službách
Velká příležitost čeká i na další dva studentské týmy, které se umístily na druhém a třetím místě. V listopadu letošního roku získají “divokou kartu” a zúčastní se tak výběrového bootcampu do Laboratoře Nadace Vodafone, a pokud v konkurenci dalších účastníků uspějí, budou mít možnost vstoupit do akcelerátoru společně s vítězným týmem. Je tedy možné, že se podaří realizovat i další dva projekty, které navrhli studenti z Gymnázia Jeseník a zaměřují se na zapojení digitálních technologií a 5G sítě do lázeňství a sociálních služeb.
Druhou příčku v soutěži Vodafone AR Challenge obsadili autoři projektu Tradiční procedury očima budoucnosti, který má za cíl naplno rozvinout potenciál Jeseníku jako lázeňského města. „Rozšířená realita pomůže lázeňským pacientům provádět předepsané procedury s využitím interaktivních návodů, stejně tak ji využije při provádění protahovacích cviků. Současně využitím možností chytrých mobilních telefonů naše řešení umožní lékařům sledovat hodnoty fyziologických funkcí a pokrok v plnění předepsaných procedur jednotlivých pacientů. Za další fyzickou aktivitu by mohli získat body, které budou moci proměnit na různé odměny v celém lázeňském areálu. Volný čas pak zpříjemní virtuální průvodce, který na procházkách oživí historické památky v okolí,“ popisují Jiří Pučok a Jan Drochýtek, studenti Gymnázia Jeseník a autoři návrhu.
Třetí příčku obsadili autoři projektu VIA – Virtual Intelligent Assistent. Vycházeli z předpokladu, že senioři v Česku již nyní tvoří přibližně 20 % populace a jejich počet se bude neustále zvyšovat. Po konzultacích s Centrem sociálních služeb v Jeseníku tak navrhli komplexní digitální platformu pro seniory i dlouhodobě nemocné. „Dnešní zdravotnictví dobře léčí tělo, ale jen velmi omezeně se věnuje mentálnímu zdraví. Rehabilitace a aktivizace jsou každodenní nezbytnosti a je velmi náročné je zajišťovat v potřebném množství a kvalitě pro každého klienta. Právě na to jsme se v našem projektu zaměřili a vytvořili návrh digitální platformy, která ušetří čas lékařům a fyzioterapeutům. Zároveň pomůže starším lidem zůstat vitální,“ vysvětluje spoluautorka návrhu Andrea Rysnerová z Gymnázia Jeseník.
„V rámci soutěže bohužel nemůžeme vybrat více vítězů, ale právě i s ohledem na vysokou úroveň a potenciál budeme usilovat o to, aby příležitost k realizaci dostalo více nápadů. Ať už ve spolupráci s jednotlivými kraji a městy, v rámci projektu 5G pro 5 měst nebo skrze partnery,“ vysvětluje Aleš Bernášek.
Soutěž měla i jedno specifikum. Jako jediná mezi středními školami se jí totiž zúčastnila i Základní škola Neštěmická z Ústí nad Labem, jejíž žáci představili rovnou tři inspirující projekty. Za jejich odvahu získali speciální cenu od společnosti Vantage Towers, kterou je prohlídka některého z vysílačů mobilní sítě, které tato společnost spravuje.
O soutěži Vodafone AR Challenge
Soutěž Vodafone AR Challenge spustil Vodafone za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva pro místní rozvoj v květnu letošního roku v rámci projektu 5G pro 5 měst. Byla určena pro studenty středních škol v Jeseníku, Ústí nad Labem a Karlových Varech, ve kterých je Vodafone partnerem projektu. Studentské týmy měly za úkol vymyslet inovativní způsob využití rozšířené reality pomocí speciálních brýlí a sítě 5G tak, aby se v jejich městech lépe žilo. Zaměřit se měli na tři základní oblasti: zdravotnictví, životní prostředí a vzdělávání. Navzdory on-line výuce po téměř celé pololetí se do soutěže přihlásilo 14 kvalitně vypracovaných projektů a zapojily se školy ze všech tří měst.