Vodafone pro své zákazníky zavedl centralizovanou službu pro hlášení podvodů prostřednictvím textových zpráv. V případě, že jim dorazí podezřelá SMS, stačí jen jednoduše informaci přeposlat na číslo 7726 a Vodafone neprodleně zakročí. Zákazník tak chrání nejen sebe, ale také data a peněženky dalších potenciálních obětí.
Podvodníci v online světě sází na lidskou nepozornost, a tak například webové stránky, které se tváří stejně jako internetové bankovnictví, fungují jako past pro získání přístupových údajů k bankovnímu účtu. Falešné odkazy mohou přijít e-mailem, ale citlivé údaje podvodníci z lidí lákají stále častěji i prostřednictvím SMS. Jde o takzvaný „smishing“, mix slov SMS a phishing.
Vodafone nyní zavedl službu, která nahlašování podezřelých textových zpráv výrazně usnadňuje. Pokud zákazníkovi na telefon přijde podezřelá textová zpráva, přepošle ji na číslo 7726. Vodafone díky tomu může pružně reagovat na aktuální podvodnou kampaň a neprodleně zablokovat odkaz, který zpráva obsahuje, nebo telefonní číslo, ze kterého přichází.
„Děláme maximum možného, abychom pokusům o podvod účinně bránili, a naši ochranu neustále vylepšujeme a nasazujeme do systémů. Proto jsme nyní aktivovali číslo, na které mohou zákazníci přeposlat jakoukoliv SMS, která jim připadá podezřelá, a my ji okamžitě prověříme. Díky tomu dokážeme ochránit další lidi, kteří by jinak mohli útočníkům naletět a přijít o citlivá data nebo peníze,“ říká Jan Šánek, ředitel korporátní bezpečnosti Vodafonu.
Bezpečnostní zásady jako základ
I přesto, že útoky mohou být stále sofistikovanější, platí, že dodržováním jednoduchých bezpečnostních zásad lze nepoctivcům situaci výrazně zkomplikovat a udržet tak svá data i peněženku v bezpečí. Vodafone ty nejdůležitější shrnuje v Bezpečnostním desateru na webových stránkách péče o zákazníky. „Základním varovným signálem je, když se kdokoliv přes telefon snaží získat osobní data nebo přístupová hesla. Žádná legitimní instituce, jako je například banka nebo policie, by nikdy nežádala o tyto citlivé informace po telefonu,“ vysvětluje Šánek.
Zásady bezpečnosti Vodafone připomněl také v letošní letní kampani zaměřené na edukaci v online bezpečnosti. Prostřednictvím několika praktických tipů ukazuje, v jakých situacích zpozornět. Ať už jde o podvodníka na telefonu, který vytváří časový tlak, nebo třeba podezřelou výhru v loterii, důležité je zachovat chladnou hlavu a nesdělovat citlivá osobní data. A už vůbec ne hesla, PIN nebo autorizační kódy.
Osvojení zásad bezpečného pohybu v online prostoru je ale důležité také u stále mladších dětí, které už v předškolním věku běžně využívají chytré telefony nebo tablety. Vodafone proto podpořil knihu nazvanou Kyberpohádky, kterou vydalo Centrum kybernetické bezpečnosti. Cílem je poukázat prostřednictvím klasických pohádek, které děti dobře znají, na různá nebezpečí v kybernetickém světě a dát i návod k řešení, pokud děti udělají špatné rozhodnutí. Tištěná verze knihy putovala zdarma do českých školek, v digitální podobě a audioverzi jsou Kyberpohádky ke stažení na webových stránkách Vodafonu a zájemci je najdou i na nejposlouchanějších podcastových platformách.