Ochrana proti podvrženým hovorům, kdy volající falšuje čísla a vydává se za někoho jiného, je nově v Česku mnohem silnější. Proti takzvanému spoofingu vybudovali operátoři Vodafone, T-Mobile a O2 vzájemně propojené zabezpečení, které podvodníkům zabraňuje schovávat se za čísla jiných lidí nebo institucí, jako jsou banky a policie. Ochrana před spoofingem je pro zákazníky všech tří operátorů zdarma, ať už jde o mobilní čísla nebo pevné linky.
Lidem telefonuje podvodník maskující se číslem například banky nebo jiné instituce. Z příjemce hovoru se snaží získat citlivé informace jako přihlašovací údaje nebo hesla, a tím i přijít k penězům. Zhruba tak vypadá podvodná technika zvaná spoofing, kdy útočník manipuluje s identitou třetí strany a předstírá, že je někdo jiný.
„Podvodníci se schovávají za telefonní čísla daleko v cizině a není snadné takové falešné mobilní hovory zastavit, aniž byste blokovali ty lidi, kteří jsou opravdu na cestách a telefonují třeba ze zahraniční dovolené. Jsem proto moc rád, že se nám nyní podařilo najít společné účinné řešení a můžeme zákazníky chránit,“ říká Jan Šánek, ředitel korporátní bezpečnosti společnosti Vodafone Czech Republic.
Princip obousměrného ověřování hovorů
Ochranný systém Firewall 2.2 funguje na principu obousměrného ověřování hovorů mezi sítěmi operátorů. Manažer korporátní bezpečnosti společnosti T-Mobile Jakub Ludvík k tomu dodává:
„Ochranný firewall umí zjistit, zda volající číslo není podvržené, a pokud je hovor podvodný, zablokuje ho. Před dvěma lety se dalo toto řešení používat pouze mezi čísly v síti T-Mobile, ale díky spolupráci s O2 a nyní i Vodafonem zajistí maximální možnou ochranu mobilních čísel na celém území.“
„Spojení všech tří operátorů do boje proti podvodným voláním vnímám jako zásadní krok vedoucí k maximální ochraně uživatelů. Propracovaný bezpečnostní systém nyní zajišťuje ochranu napříč všemi hlavními mobilními sítěmi Česka, takže dokážeme opravdu efektivně blokovat podvodné hovory,“ říká Radek Šichtanc, ředitel bezpečnosti v O2.
I nadále bude probíhat testování správné funkcionality a všech aspektů tohoto složitého technického řešení.
Ověřovací kódy nebo PINy nepřeposílejte
Jelikož počet kybernetických útoků celosvětově neustále roste, je třeba, aby i uživatelé dodržovali několik zásad: hesla, ověřovací kódy nebo PINy nikdy neposílejte žádnému jinému uživateli nebo firmě. Důvěryhodná organizace nikdy nežádá o zaslání vašich autorizačních kódů e-mailem, telefonicky nebo jiným způsobem. Pokud se vám hovor zdá podezřelý, zavěste a zavolejte zpět na oficiální číslo z webu instituce.