Vodafone logo pro tisk Přeskočit do obsahu nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

26. března 2025

Tady je zásilka, obal si vezmu! Přes nEKOnečné boxy už Vodafone doručil tisíce balíčků a snižuje tak jejich uhlíkovou stopu

Mobilní telefony nebo třeba chytré hodinky Vodafone posílá lidem už i ve vratných obalech, takzvaném nEKOnečném boxu. Použít ho lze s jistotou alespoň padesátkrát a už po šestém použití je jeho uhlíková stopa neutrální v porovnání s jednorázovým obalem. Vedle toho se místo bublinkové fólie v zásilkách od Vodafonu používají rozložitelné obaly vytvořené s pomocí houbového mycelia – podhoubí.

Ve spolupráci se společností PJ EXPEDIS doručil Vodafone svým zákazníkům od září 2024 do dneška zhruba 20 tisíc zásilek ve vratných obalech. Nesou název nEKOnečný BOX a jsou vyrobeny z materiálu Akylux. Životnost takových obalů je několik let. 

Jak to funguje v praxi? „Zásilka je zabalena a opatřena speciální páskou, která zaručuje neporušenost zásilky. Při předání si zákazník ověří, jestli je zásilka kompletní a v pořádku. Zboží si pak přebírá v originálním balení. Kurýr vrací box zpátky do skladu, kde je obal dezinfikován, očištěn a připraven k opětovnému použití,“popisuje Tomáš Ryšavý, ředitel strategie a obchodního rozvoje společnosti PJ EXPEDIS.

Uvnitř BOXu je speciální fixace, není tak potřeba přidávat další výplň a tím se eliminuje zbytečný odpad. Po skončení životního cyklu se krabice plně recyklují a z materiálu se vyrobí nové. Zásilky jsou doručovány v obalech třech velikostí – střední na mobily a drobná zařízení (M), větší třeba na tablety (L) a malé (S) obálky na SIM karty a dokumenty.

„V pilotním projektu se nám nEKOnečný BOX velmi osvědčil, navíc je možné ho použít nejméně padesátkrát, takže s ohledem na průměrné trasy je už po šestém použití jeho uhlíková stopa neutrální v porovnání s jednorázovým obalem,“ říká Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu. 

Bublinkové fólie nahradilo houbové mycelium

Vodafone zavedl i několik dalších ekologických inovací ve svých zásilkách. Jde například o odstranění bublinkové folie, která se často používá pro ochranu produktů během přepravy, ale je problematická z hlediska recyklace. Vodafone ji nahradil buď řezaným kartonem z vlastních zdrojů, který tak má místo likvidace další využití, nebo ekologickou výplní z materiálů vytvořených s pomocí houbového mycelia – podhoubí. Díky tomu nejsou potřeba ani bublinkové obálky v případě, že zboží není v kartonové krabičce. 

„Do pilin nebo třeba starého papíru se přidají malé části houby, tedy mycelium. To začne růst a spojuje odpadové materiály dohromady, a tak vytváří pevnou hmotu, která je jako lehký, ale pevný obalový materiál. Tento materiál je podobný pěnovému obalovému materiálu, ale je mnohem šetrnější k životnímu prostředí, protože v kompostu nebo v přírodě se samovolně rozloží,“ vysvětluje Zuzana Holá.

Ve své logistice Vodafone navíc využívá i další ekologické materiály, například strečovou folii – tam, kde je opravdu nutně potřeba – pouze z recyklátu. A po Praze jde třeba o služby kurýrů s elektroauty. Ostatně i SIM karty Vodafonu jsou od roku 2022 z recyklovaného plastu a stále více zákazníků používá digitální eSIM, která se pouze nahraje do telefonu a je vůbec nejekologičtější variantou SIM karty.  

Ekologicky šetrné telefony pomáhá najít Eco Rating

Vodafonu na životním prostředí záleží, proto hodnotí telefony už roky takzvaným Eco Ratingem. Jde o jednotný bodovací systém (výsledky pro jednotlivé telefony jsou tady), který sleduje vliv mobilních telefonů na životní prostředí. Hodnotí jejich dopady a udržitelnost už od získávání materiálů přes výrobu, přepravu, používání až po likvidaci a recyklaci. Od 20. června 2025 bude štítek Eco Rating nahrazen EU Energetickými štítkem, který bude viditelný na všech telefonech a tabletech, prodávaných na prodejních místech Vodafonu. 

Vodafone také dává druhý život telefonům iPhone. To znamená, že použitá certifikovaná zařízení vrací do oběhu s dvouletou zárukou a tím šetří planetu i peněženky zákazníků a zákaznic.