Nadace Vodafone spouští novou kampaň na sociálních sítích s cílem zdůraznit zásadní roli rodiny a přátel při podpoře obětí domácího násilí. Kampaň cílí na ženy, které mohou potřebovat pomoc a směřuje je na webové stránky, aplikaci a widget Bright Sky. Ty nabízejí ověřené informace, kontakty na pomoc i praktické tipy, jak podpořit někoho blízkého.
Nadace Vodafone se už potřetí připojuje ke kampani OSN s názvem „16 dní aktivismu“ - globální iniciativě bojující proti genderově podmíněnému násilí, kterou vede generální tajemník OSN António Guterres. Kampaň začíná 25. listopadu na Mezinárodní den za odstranění násilí páchaného na ženách a končí 10. prosince na Den lidských práv.
Kampaň Nadace Vodafone poběží na sociálních sítích nejen v České republice, ale celkem ve 12 zemích, kde tato globální organizace působí, a to na platformách Facebook, Instagram, X, LinkedIn a případně TikTok.
Koncepce kampaně vychází z myšlenky, že kamarádky jsou si vzájemnou oporou v dobrých i těžkých časech. Jedna druhou podporuje v případě rozchodu s partnerem nebo při hledání práce, společně se radují z těhotenství. Ale co když jedna z nich žije v násilném partnerském vztahu? Dokázala by ji druhá správně podpořit i tehdy?
Kreativní zpracování zahrnuje upravené album fotografií z telefonu mladé ženy s obrázky momentů, kdy si s nejlepší kamarádkou vzájemně pomáhaly v průběhu let – od nástupu do školy až po společnou účast na festivalech, od pomoci při stěhování až po roli družičky na svatbě.
Během přehrávání fotografií se na obrazovce objeví znepokojující SMS zpráva právě od nejlepší kamarádky, která naznačuje, že možná právě teď potřebuje pomoc. Následuje slogan: „Byla jsi tu pro ni tehdy. Buď tu pro ni i teď. Zjisti, jak podpořit někoho blízkého uvězněného v násilném vztahu. Objev Bright Sky.“
Za kreativní částí stojí agentura The Elephant Room, která se ve své tvorbě zaměřuje na inkluzivní projekty se sociálním dopadem a v minulosti vytvářela kampaně třeba pro město Londýn, British Library, Arsenal, Adidas či Uber. Mediální agenturou pro digitální marketing je Count to Ten.
„Naše reakce, když se nám někdo svěří, je klíčová. Možná je to vůbec poprvé, co to dotyčná někomu řekla, ale nejspíš to není poprvé, co něco takového zažívá. Možná ani neví, že zažívá domácí násilí, jen cítí, že je něco špatně. A právě rodina či přátelé mohou pomoci to pojmenovat a nasměrovat k odborné podpoře,“ vysvětluje Branislava Marvánová Vargová z organizace ROSA – centrum pro ženy, která je partnerem projektu Bright Sky v Česku.
„Mnoho lidí neví, jak v takových situacích správně reagovat a někoho podpořit. Aplikace Bright Sky tady pomůže, je anonymní, nabízí rady, jak mohu pomoci, i širší kontext v podobě jednoduchých definic různých forem násilí. Tím pomáhá rozpoznat znaky násilí a podniknout smysluplné kroky k podpoře druhých,“ upřesňuje Zuzana Holá, ředitelka Nadace Vodafone.
Kromě aktivity Nadace Vodafone na sociálních sítích bude kampaň v Česku zahrnovat také informace o tom, jak mohou v tématu prevence domácího násilí pomoci zaměstnavatelé, a tedy kolegyně a kolegové v práci. Této problematice se věnuje Charta proti domácímu násilí. Vodafone Czech Republic zároveň aktuálně spouští interní průzkum o zkušenostech s násilím a pohledem na celou problematiku.
Kampaň Nadace Vodafone doplňuje téma letošní širší kampaně „16 dní“ OSN, kterým jeu pozornit na alarmující eskalaci násilí na ženách pod heslem „Každých 11 minut je zabita jedna žena“. #NoExcuse. Spojme se za ukončení násilí na ženách.
O projektu Bright Sky
Nadace Vodafone poprvé spustila Bright Sky v roce 2018 ve spolupráci s britskými organizacemi pomáhajícími obětem násilí Hestia a Hope After Harm (dříve Thames Valley Partnership). Dnes je aplikace dostupná ve 13 zemích světa ve 24 jazycích a má přes 1 milion stažení.
V Česku je aplikace dostupná od roku 2020. Odborným partnerem je ROSA – centrum pro ženy a partnery jsou Ministerstvo vnitra ČR a Policie ČR. Bright Sky si v Česku stáhlo už přes 15 000 lidí. Každý měsíc jde průměrně o 300 nových uživatelů a uživatelek. Nejpoužívanějšími funkcemi jsou Formy násilí, dotazník Jsem v ohrožení? a Odchod z násilného vztahu.
Bright Sky je dostupná jako webová stránka bright-sky.org nebo prostřednictvím aplikace, kterou lze stáhnout v App Store nebo na Google Play.
A tady se můžete podívat, jak vypadá video ke kampani.