Devět z deseti mladých mezi 12 a 17 lety pracuje v Česku s nástroji umělé inteligence, ať už doma nebo ve škole. Neznamená to ale, že jsou žáci a studenti k AI bezmezně důvěřiví. Polarizující je třeba téma, jestli by AI nástroje měly být dostupné během zkoušek. To souvisí i s potřebou vzdělávání právě o samotných AI nástrojích, ovšem 76 % mladých vnímá, že na školách je málo učitelů, kteří AI rozumí a umí s ní při hodinách pracovat. Vyplývá to z rozsáhlému výzkumu společností Ipsos a Vodafone.
Společnost Vodafone se dlouhodobě věnuje tématu digitálního rodičovství a posilování povědomí o kyberbezpečnosti mezi dětmi. S tím souvisí i využívání nástrojů umělé inteligence a posilování kompetencí mladých v této oblasti. Proto ve spolupráci společností Ipsos a Vodafone vznikl výzkum, který se na oblast AI dotazoval více než 800 českých dětí ve věku 12 až 17 let. Výzkum mapuje jejich postoje a zkušenosti.
„Podle výzkumu 87 procent mladých mezi 12 a 17 lety pracuje s AI nástroji, ať už ve škole nebo doma. Nástroje umělé inteligence se stále více stávají součástí každodenního života a je nezbytné, aby mladí lidé tyto nástroje nejen používali, ale také jim dobře rozuměli. Školy hrají zásadní roli při rozvíjení digitální gramotnosti a přípravě studentů na budoucnost. Ve společnosti Vodafone věříme, že vybavení studentů správnými dovednostmi a znalostmi jim umožní využívat AI zodpovědně a efektivně, což jim otevře nové příležitosti pro inovace a růst,“ říká generální ředitelka Vodafonu v Česku Violeta Luca.
Pro 74 % studujících je podle čerstvého výzkumu důležité mít ve škole učitele, kteří AI rozumí a umí s ní při hodinách pracovat. Jenže 76 % mladých vnímá, že takových učitelů je na školách málo. Výrazně častěji si to myslí gymnazisté, děti vysokoškolsky vzdělaných rodičů a žáci, kterým už AI pomáhá při výuce.
Violeta Luca k tomu dodává, že vzdělání v oblasti AI bude důležité pro budoucí uplatnění mladých na trhu práce: „Naprostá většina našich zaměstnanců už AI při práci využívá. Třeba nástroj GitHub Copilot vývojářům u vytváření prototypů spoří až 80 procent času. Nebo máme změřeno, že zatímco dříve trvalo pracovníkovi péče o zákazníky 94 sekund a 8 kliknutí, než na intranetu vyhledal specifické potřebné informace, nyní může stejný úkol s pomocí AI zvládnout na 1 kliknutí a za pouhých 8 sekund. AI využíváme i pro našeho chatbota a voicebota jménem TOBi, který pomáhá zákazníkům najít odpověď na to, co je zrovna pálí.“
I ve školní výuce už je umělá inteligence celkem běžná
Téměř dvě třetiny dětí ve věku od 12 do 17 let pracují ve škole pod vedením vyučujících s nějakým nástrojem umělé inteligence, výrazně častěji jde o studenty gymnázií (83 %). Nejčastěji jde o nástroje Google Lens, Chat GPT a Duolingo. Naopak 36 % mladých ve škole AI nepoužívá. Platí, že AI ve školách méně využívají děti z rodin s čistým měsíčním příjmem domácnosti do 30 000 korun. A například Chat GPT je více využívaný ve školách zejména v Praze, častěji s ním mají zkušenost děti vysokoškolsky vzdělaných rodičů a z rodin s měsíčním příjmem nad 70 000 korun.
Česká zjištění lze porovnávat také v kontextu dat z dalších evropských trhů, jak ukazuje mezinárodní studie Vodafone Foundation. Například nástroj Chat GPT se na zahraničních školách využívá výrazně více (47 %) než v Česku (23 %).
Bude AI známkovat férověji než učitelé?
Pokud bude známkování provádět AI, bude to spravedlivější, protože učitelé mohou mít studenty, které upřednostňují před ostatními, myslí si 53 % žáků a studentů. Výrazně častěji si to myslí ti, jejichž škola má nastavená pravidla pro používání AI. Otázka je to ale polarizující, protože 48 % mladých se naopak obává, že pokud bude hodnocení provádět AI, mohou být někteří studenti diskriminováni. „Podobně 41 % studentů je pro, ale 39 % proti používání AI během zkoušek. Tedy velká část z nich neví a je evidentní, že sami mladí lidé teprve různé oblasti umělé inteligence prozkoumávají a vedení učitelů v této oblasti pro ně bude důležité,“ říká Tereza Horáková, Associate Director společnosti Ipsos, kde měla aktuální výzkum o AI na starost.
Přesně 40 % dětí, které AI používají mimo výuku, říká, že díky ní dokáží rychleji plnit domácí úkoly. Čtvrtina mladých se prý díky ní může učit svým tempem nebo se může naučit více o tom, co je baví.
„Zároveň platí, že osm z deseti mladých si myslí, že by zkoušky měly testovat spíše schopnosti řešit problémy než pouhé memorování,“ dodává Tereza Horáková z Ipsosu.
Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku dětí ve věku 12 až 17 let z hlediska pohlaví, věku, kraje, velikosti místa bydliště, dotázáno bylo 817 dětí. Výzkum probíhal online v prosinci 2024.
Tady se na detail studie společnosti Ipsos a Vodafone můžete podívat.