Propojená a automatizovaná doprava výrazně změní způsob, jakým se pohybujeme. Její přínosy dalece předčí investice vyžadované na rozvoj digitální infrastruktury. Čisté výnosy pro EU se odhadují na 43 miliard eur, pokud jde o bezpečnost silničního provozu, spotřebu paliva, emise uhlíku a čas strávený na silnici. Odhaduje se, že bude vytvořeno až 220.000 nových pracovních míst.
Klíčem k budoucnosti mobility je 5G síť, která bude podél dopravních koridorů. Tato technologie může transformovat automobilový a dopravní sektor, což má řadu nesporných výhod.
Kromě výhod ekonomických se očekává, že všudypřítomná mobilní konektivita potřebná pro automatizovaná vozidla vygeneruje rovněž celou řadu společenských dopadů. Automatizovaná doprava vytvoří nové příležitosti v sektoru malých a středních podniků, umožní nová dopravní a distribuční řešení a podpoří větší rozmanitost v pracovním prostředí.
Transformace evropských železnic
Výhody investic do dopravních koridorů se nedotknou pouze evropských silnic. Přijetí Budoucích železničních mobilních komunikačních systémů (FRMCS), jejichž klíčovým hybatelem je 5G, umožní automatizaci i v železniční dopravě a poskytne cestujícím a provozovatelům informace v reálném čase. Bude tak možné efektivněji využívat tratě, monitorovat jejich opotřebení, sledovat polohu nákladu nebo mít přístup k mobilním aplikacím pro cestující.
Dojde k rozvoji železniční konektivity napříč hlavními evropskými koridory a zvýší se i jejich kapacita, aniž by bylo nutné stavět nové železniční trasy za miliardy eur. Například na 460 km dlouhé vysokorychlostní trati mezi Paříží a Lyonem se očekává, že lepší konektivita podél trati zlepší kapacitu až o 25 %.
Více informací ZDE.