Vodafone: Comeback se nekoná, podíl „hloupých“ mobilních telefonů nezadržitelně klesá
Ještě v první polovině roku 2014 používala většina zákazníků Vodafonu jako svůj hlavní mobilní telefon tlačítkové neboli „hloupé“ přístroje, konkrétně byl podíl těchto telefonů 56 procent. V letošním lednu už činil podíl pouze 21 procent, zbytek připadá na chytré telefony. Trend nezvrátila ani snaha výrobců o comeback starých proslavených modelů. Za posledních pět let se také značně proměnil podíl mobilních operačních systémů.
„Před dvěma lety se na Světovém mobilním kongresu v Barceloně za obrovského zájmu veřejnosti představila nová Nokia 3310. Od té doby jsme si mohli přečíst mnoho zpráv o tom, že ‚hloupé‘ telefony slaví návrat. Ale realita je taková, že jejich podíl u našich zákazníků stále klesá,“ říká Michal Janda, ředitel oddělení produktů a služeb společnosti Vodafone. Důvodů je přitom několik.
„Jedním z nich je rostoucí podíl smartphonů na celkových prodejích. Dalším je častější obměna telefonů u zákazníků, která je spojená s celkovým růstem prodeje telefonů v Česku. Přímo u naší společnosti tvořil loni podíl smartphonů na prodejích telefonů téměř 95 procent,“ uvádí Jakub Králík, manažer portfolia koncových zařízení Vodafonu.
Spolu se zmíněným rostoucím zastoupením chytrých telefonů se u zákazníků Vodafonu mění také podíl operačních systémů, které tyto telefony využívají. Roste dominance dvojice Android a iOS. V první polovině roku 2014 připadlo na Android zhruba 66 procent, na iOS 12 procent a na ostatní systémy zhruba pětinový podíl. V lednu 2019 už ostatní systémy tvořily u chytrých telefonů necelá tři procenta, naopak Android už 77 procent a iOS 20 procent.
„Nepředpokládám, že by dominance těchto dvou operačních systémů mohla být v nejbližší době ohrožena nějakým novým hráčem na trhu,“ dodává Jakub Králík.