Průzkum společností Vodafone a Ipsos přinesl zajímavý vhled do toho, jak mladí vnímají umělou inteligenci. Zaměřil se například na to, jestli si žáci myslí, že by AI nástroje měly být dostupné během zkoušek. Podle dotázaných studentů je na školách jen málo učitelů, kteří AI rozumí a umí s ní při hodinách pracovat.
Umělá inteligence (AI) se nepopiratelně stává nedílnou součástí našich životů nejen v práci, ale i ve školách a domácnostech. Podle nedávného výzkumu společností Ipsos a Vodafone pracuje devět z deseti mladých lidí ve věku 12 až 17 let v Česku s nástroji umělé inteligence, ať už doma nebo ve škole. Přináší to mnoho výhod, ale také výzev.
„Podle našeho výzkumu 87 procent mladých mezi 12 a 17 lety pracuje s AI nástroji, ať už ve škole nebo doma. Nástroje umělé inteligence se stále více stávají součástí každodenního života a je nezbytné, aby mladí lidé tyto nástroje nejen používali, ale také jim dobře rozuměli,“ říká generální ředitelka Vodafonu v Česku Violeta Luca. A dodává: „Školy hrají zásadní roli při rozvíjení digitální gramotnosti a přípravě studentů na budoucnost. Ve společnosti Vodafone věříme, že vybavení studentů správnými dovednostmi a znalostmi jim umožní využívat AI zodpovědně a efektivně, což jim otevře nové příležitosti pro inovace a růst.“
Pod vedením vyučujících pracují s nějakým nástrojem umělé inteligence aktuálně téměř dvě třetiny dotazovaných dětí. Tento trend je ale výraznější u studentů gymnázií, kde AI při výuce využívá 83 % z nich. AI se zjevně stává běžnou součástí školního prostředí a má potenciál výrazně ovlivnit způsob, jakým se děti učí a připravují na budoucnost.
V otázce důvěry jsou studenti rozpolcení
53 % studentů věří, že známkování pomocí AI by bylo spravedlivější než hodnocení učiteli. Naopak 48 % mladých se obává, že pokud bude hodnocení provádět AI, mohou být někteří studenti diskriminováni. „41 % studentů je pro, ale 39 % proti používání AI během zkoušek. Tedy velká část z nich neví a je evidentní, že sami mladí lidé teprve různé oblasti umělé inteligence prozkoumávají a vedení učitelů v této oblasti pro ně bude důležité,“ říká Tereza Horáková, Associate Director společnosti Ipsos.
Na druhou stranu, 76 % mladých vnímá, že na školách je málo učitelů, kteří umělé inteligenci rozumí a umí ji efektivně využívat při výuce. Nedostatek odborníků by mohl být překážkou pro plné využití potenciálu AI ve vzdělávání.
V práci budou lidé AI využívat čím dál častěji
Podle generální ředitelky Vodafonu Violety Luca je vzdělávání v oblasti AI zásadní i pro budoucí uplatnění mladých na trhu práce. Firmy již AI ve velké míře adaptují do běžných provozů: „Naprostá většina našich zaměstnanců už AI při práci využívá. Třeba nástroj GitHub Copilot vývojářům u vytváření prototypů spoří až 80 procent času. Máme také změřeno, že zatímco dříve trvalo pracovníkovi péče o zákazníky 94 sekund a 8 kliknutí, než na intranetu vyhledal specifické potřebné informace, nyní může stejný úkol s pomocí AI zvládnout na 1 kliknutí a za pouhých 8 sekund.“
Výzkum mapující postoje a zkušenosti mladých s AI vznikl ve spolupráci společností Ipsos a Vodafone. Sběr dat proběhl online v prosinci 2024 na reprezentativním vzorku dětí ve věku 12 až 17 let z hlediska pohlaví, věku, kraje, velikosti místa bydliště, dotázáno bylo 817 českých dětí.