S internetem věcí už pracují stovky firem v ČR. To, jak novou technologii využívají, se liší, jejich výsledky jsou ale velmi podobné. IoT jim usnadňuje provoz a zajišťuje mnohdy výrazně vyšší výnosy. A to bez ohledu na velikost a sektor, ve kterém působí. Přečtěte si, proč se investice do internetu věcí mění z „hezky znějící konkurenční výhody“ na naprostou nezbytnost úspěšného byznysu.
Nejrychleji rostoucí oblast IT zasáhne do všech sfér našeho života
Dříve konkurenční výhoda, dnes nepostradatelná součást podnikání. Tak bychom mohli v krátkosti shrnout funkci internetu věcí ve světě firem. Mnoho společností a institucí už chytrá zařízení využívá – hlídají jim teplotu v kanceláři, regulují osvětlení a větrání, ovládají stínicí techniku, zavlažují rostliny nebo se starají o zabezpečení budovy. Velký rozmach internetu věcí ale způsobí, že bude jejich využití ještě pestřejší a zasáhne takřka do všech průmyslových odvětví.
Co je internet věcí
Internet věcí (Internet of Things – zkráceně IoT) je technologie, která propojuje moderní zařízení mezi sebou prostřednictvím internetu. Může jít například o chytrou televizi, osvětlení nebo vytápění, které ovládáte jen s pomocí svého mobilu.
Jak se internet věcí projeví v jednotlivých odvětvích?
V současnosti je IoT jednou z nejrychleji rostoucích oblastí na poli IT. Dle odhadů by mělo být v roce 2020 připojeno k internetu věcí až 50 miliard různých zařízení. Nová technologie ale zdaleka není přístupná pouze firmám pohybujícím se na poli IT. Využívat se bude takřka ve všech odvětvích. „Dobrou zprávou také je, že IoT platformy umožňují přístup všem firmám bez ohledu na jejich velikost,“ doplňuje Stefano Gastaut, výkonný ředitel pro IoT, Vodafone Group Business.
Vývoj přístupu firem k internetu věcí mapuje pravidelný průzkum Vodafone IoT Barometr, kterého se pro rok 2019 zúčastnilo 1 758 firem z celého světa. Letošní výsledky ukazují, že IoT dnes využívá více než třetina dotazovaných. 95 % respondentů přitom považuje investici do této technologie za přínosnou. Tři čtvrtiny firem k tomu uvádějí, že společnosti, které v jejich oboru internet věcí nepoužívají, už dnes zaostávají za konkurencí o 5 let.
A ve kterých odvětvích se přínos internetu věcí projeví nejvíce? Nová technologie silně ovlivní například automobilový průmysl. Dle analýz bude v roce 2024 celkem 89 % všech nových aut disponovat určitou formu konektivity pro IoT řešení. Firmy z oblasti auto–moto by se na to měly připravit. V průzkumu se navíc ukázalo, že je to také celkem spolehlivá cesta, jak zvýšit zisk firmy. 86 % společností z automobilového průmyslu, které už IoT implementovaly, používá nebo plánuje používat internet věcí ke zvýšení tržeb a odlišení produktů.
Také v medicíně přináší internet věcí hotovou revoluci v oblasti diagnostiky, sledování zdraví i při samotné léčbě. Nedávno mohli například návštěvníci veletrhu MWC (Mobile World Congress) v Barceloně sledovat přímý přenos z operace tlustého střeva právě za pomoci 5G sítě vyvinuté především pro potřeby IoT řešení. Lékaři operovali pacienta v nemocnici, zatímco dohlížející doktor vše sledoval na dálku a poskytoval v průběhu operace kolegům rady.
Kromě samotných zákroků přinesou IoT technologie do zdravotnictví i další inovace. Existují například robotické exoskelety využívající technologii IoT, které urychlují rehabilitaci po mozkové mrtvici, nebo chytré náramky, které nositele včas upozorní na nebezpečí opakovaného propuknutí nemoci.
Provozem na silnicích a v nemocnicích to ale zdaleka nekončí. Internet věcí najde své uplatnění takřka ve všech sférách našeho života. Mnoho firem bude navíc cestu, jak využít moderní technologii, teprve hledat.
Nezřídka upravují společnosti s ohledem na internet věcí také své plány do budoucna. V Barometru se například ukázalo, že jenom v oblasti pojišťovnictví změnilo 84 % firem v souvislosti s IoT svoji obchodní strategii. S rozmachem NB-IoT sítě se jim totiž otevírají dveře k mnoha dříve netušeným možnostem.
Co je to NB-IoT technologie
NB-IoT technologie je síť, která internet věcí umožňuje. Má celonárodní pokrytí, venkovním signálem pokrývá takřka 100 % území ČR a uvnitř budov více než 95 % populace.
- Jednoduše propojí mnoho chytrých zařízení.
- Usnadňuje vzdálenou kontrolu a umožňuje pružně reagovat na změny.
- Její signál je prostupný přes několik zdí, v podzemí i pod vodou.
- Koncová zařízení vydrží až deset let bez nutnosti dobití.
- Provozuje se v licencovaném pásmu a zajišťuje bezpečnost dat.
Maloobchod, zdravotnictví a veřejná sféra – 3 oblasti, které internet věcí zásadně promění
Prognóza analytické společnosti IDC uvádí, že výdaje v oblasti internetu věcí letos vzrostou o 20 % jenom v Evropě. V následujících 3 letech porostou investice do IoT nejvíce v maloobchodě, zdravotnictví a u vládních organizací (státní správy a samosprávy). Slibnou budoucnost prorokují novým technologiím i výsledky Vodafone IoT Barometru. Z firem, které si internet věcí osvojily, se:
- 74 % domnívá, že společnosti, které nezačnou IoT používat do 5 let, budou za konkurencí zaostávat.
- 79 % zmiňuje, že jim IoT umožňuje dosahovat pozitivních výsledků, které by bez něj nebyly možné.
- 60 % uvádí, že IoT do 5 let zcela změní jejich odvětví.
Jak konkrétně bude situace na trhu v roce 2024 vypadat, zatím není jisté. Následující roky se ale patrně ponesou ve znamení testování a hledání možností, jak internet věcí co nejlépe využít.
Velkou otázkou do budoucna bude také zabezpečení chytrých zařízení. Na únorovém MWC se totiž ukázalo, že až 2 z 5 českých a slovenských digitálních domácností, které využívají IoT, jsou vystaveny kybernetickým útokům. Jako nejzranitelnější přitom uváděly nejen routery, tiskárny a síťová úložiště, ale i bezpečnostní kamery nebo chytré televize.
Zabezpečení je tak otázkou, kterou by měly firmy ve spojitosti s IoT rozhodně řešit. Zároveň by se ale obava z možného rizika neměla stát důvodem, proč inovace odmítnout. Spolu s rozvojem internetu věcí se totiž masivně rozvíjejí i bezpečnostní řešení. Pokud by se tak firma rozhodla s internetem věcí nepracovat, zbytečně by se ochudila o přínosy nové technologie. Navíc by riskovala, že ji pokrokovější firmy rychle předeženou.