Být jedničkou na trhu není jen tak a VEKRA si je svého prvenství v oblasti oken a dveří na českém trhu dobře vědoma. V současné době zaměstnává přibližně 1200 zaměstnanců, kteří pečlivě dbají o každou zakázku jejich dodávky na klíč od začátku až do samého konce. Kromě zajištění maximální kvality svých výrobků se VEKRA nebojí pouštět do technologických výzev, při kterých se opírá o svého business partnera, společnost Vodafone.
V rozhovoru se dozvíte, jak VEKRA přistupuje ke komunikačním technologiím, zjistíte novinky o rozvoji aplikace s rozšířenou realitou a také to, jaké kroky VEKRA plánuje podniknout v oblasti IoT. Na otázky nám odpovídali:
Jan Tušl Spolumajitel, VEKRA
|
Michal Müller Obchodní a marketingový ředitel, Vodafone Business
|
Okno jako první nábytek na hrubé stavbě
Co pro vás obnáší být jedničkou na trhu?
Tušl: Nejprve bych rád řekl, že jsme jednička v Česku, ale konceptem, kterým přistupujeme k oknům, jsme pravděpodobně i evropská jednička. Nenašli jsme firmu, která by při obdobném objemu měla nastavený takový systém jako VEKRA v České republice.
Naším krédem je dodávka na klíč s maximální životností díla, zaměření, výroba, montáž a kompletní záruka. Celý oknařský svět i jiné obory jsou rozdělené podle dílčích úkolů. Odděluje se výroba, marketing, aktiva, obchod, služby. Zdánlivě se to dělá proto, aby klesaly náklady a každá jednotka byla efektivnější, ale podle nás se pak ztrácí dodatečná kompletní záruka za celek. Myslíme si, že celé dílo je složitý proces a měl by se o něj starat někdo od začátku až do konce.
Jak takový proces probíhá?
Tušl: Jedná se o zakázkový výrobek, zákazník předem neví, jak bude vypadat. Samozřejmě máme vzorkovny, ale nemáme tu identický výrobek, který si někdo koupí, už jen kvůli rozměru. Navíc je jeho výroba velmi náročná. Okno je první interiérový prvek na hrubé stavbě, de facto nábytek. Zejména u nejdražších oken je nejčastěji kladen důraz na design. Nachází se ale na hrubé stavbě, kde budou ještě probíhat další složité stavební úkony, změny vlhkosti, ovzduší, teploty. Aby to někdo dal dohromady, musí mít pod kontrolou veškeré procesy od výroby až po montáž a mít u sebe veškeré informace, na jejichž základě vyhodnotí, zda dílo splňuje požadavek na minimální záruku, která je 5 let. My ale chceme, aby naše okna měla maximální životnost a vydržela desítky let.
Tablet jako symbol efektivity a digitalizace tam, kde ji nečekáte
Jakým způsobem se digitalizace projevuje na běžných procesech firmy VEKRA?
Tušl: Když pominu věci jako bezpečnost, zajištění a záloha dat, znamená pro nás digitalizace přenos informací mezi jednotlivými složkami firmy. Integrace dodávky na klíč je maximalistická a existuje mnoho míst, kam danou informaci potřebujeme přenést. Konkrétně to probíhá přibližně takto: Máme technika, který jede zaměřit okna, je vyškolený a ví, jak je zaměřit a zkonstruovat. Pokud ale narazí na sporný prvek, poradí se se svými kolegy v produktovém oddělení. Udělá si fotodokumentaci nebo dokonce videohovor, ukáže jim okolí stavby, konkrétní stavební otvory, řekne, co zamýšlí, a kolegové mu jsou schopni na dálku poradit, jak postupovat nebo jaká data sebrat, abychom pak v centrále mohli okno správně zkonstruovat. Jinde u konkurence to tak obvykle neprobíhá, alespoň o tom nevím. Většinou se na místo pošle montážník, který by měl vědět, jak okna zaměřit. Jenže už je nezkonstruuje, a tak vyvstává mnoho háčků v procesu konstrukce, kdy nám právě pomáhá digitalizace.
Müller: Taková komunikace je samozřejmě náročná na data, rychlost a kvalitu sítě. Pokud se jedná o konstantní videohovory, sdílení dokumentů a podobně, je potřeba zajistit adekvátní objem a rychlost přenosu dat. A to je ta silná infrastruktura, kterou my (Vodafone – pozn. red.) do spolupráce dáváme.
Proč jste se rozhodli více využívat tablety namísto notebooků? V čem vás posouvají dále?
Tušl: Rozhodli jsme se z důvodu datových karet a také proto, že jsme přeorganizovali informační tok na nový systém řízení zakázky. Nyní máme vše přehledněji vytažené právě v tabletech. Nicméně, zlepšení vnitřní efektivity VEKRY má obrovský vliv na přenos dat, komunikaci a řešení problémů, které na stavbě mohou vzniknout.
Začali jsme u toho, že technik má konstruovat a potřebuje k tomu oporu a kontrolu, ale to samozřejmě pokračuje i dále. Pokud montážník přijede na stavbu a zjistí, že stavební otvory vypadají jinak, než měly, musí to vyřešit. Okna se nedají zvětšit nebo zmenšit, je to zakázková výroba. Úpravy nejsou mechanicky ani fyzicky možné.
Pokud naše okna nebudou po 5 letech fungovat, bude nám hrozit ztráta reference, image a zákazníků. Snažíme se, aby vydržela desítky let, a proto potřebujeme větší přesnost digitální informace, aby byl výsledek co nejlepší.
Jak se tablety připojují k internetu, pomocí hotspotu nebo SIM kartou přímo v tabletu?
Tušl: Připojování na Wi-Fi zákazníka nebo na hotspot je neefektivní. Náš požadavek byl na tablet se SIMkou. Máme firemní řešení objemu dat, což nám umožňuje, abychom digitalizaci využili pro každou zakázku, reálně pro každého zákazníka, a ne pouze tam, kde máme data k dispozici.
Müller: Wi-Fi připojení bývají problematická, zákazníci je mají často hodně slabá, což nezaručí bezporuchové fungování. Může nastat problém i se zabezpečením firemní sítě, která vás z důvodu bezpečnosti vůbec nepřipojí. Také návštěvnická Wi-Fi bývá velmi slabá a může na ni být připojen kdokoli. A pokud pracujete s citlivými daty, určitě není dobré být v nezabezpečené síti.
Rozšířená realita i IoT. Jaké novinky chystá oknařský svět?
Jak vidíte budoucnost společnosti VEKRA, plánujete nějaké zásadní novinky či změny?
Tušl: Firma 25 let pracovala na tom, aby měla systém dodávky na klíč tak, jak je tomu dnes. S Vodafonem a érou tabletů jsme loni zahájili frontální útok na zefektivnění slabých článků a zrychlení komunikace, a tím pádem i ušetřili peníze. A myslím, že na tom budeme stavět dál.
Když se podívám za delší horizont, příležitostí je mnoho. Dnes se hodně mluví o chytré domácnosti – tedy i chytrém okně. A také to byl jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli pro spolupráci s Vodafonem. Věřili jsme, že jejich globální know-how, IoT síť a odborníci ze zahraničí by pro nás mohli být příležitostí, jak smart okno postavit co nejlépe.
Müller: Vodafone chce být skutečně partnerem pro business a přicházet s inovacemi, které by firmám pomáhaly rozvíjet jejich potenciál. V IoT vidíme obrovskou příležitost a věříme, že díky napojení většího počtu zařízení do širšího ekosystému a vzájemnému propojení chytrých zařízení a lidí se zlepší kvalita našich životů. Internet věcí přináší koncovým zákazníkům další přidané hodnoty, další extra služby, komfort, informovanost, pohodlí a bezstarostnost. To vše budeme rádi rozvíjet.
S VEKROU to bude koncept chytrého okna, ke kterému rádi přispějeme naším know-how. Věříme, že jako globální jednička na poli IoT dokážeme firmě dodat vše tak, aby se nemusela starat o věci, které nejsou jejím přímým businessem. Ať už je to například prostor a platforma pro inovace a zlepšení jejích výrobků a služeb, nebo naše skvělá síť a infrastruktura. Zbývá jen najít správný model a dostat do okna odpovídající senzory, které zvládnou cokoli od otvírání, zavírání oken přes odchylky, servisní úkony až po třeba securitní věci.
Tušl: Také investujeme do aplikace VEKRA. Protože zákazník nevidí výsledek naší práce ve chvíli, kdy podepisuje smlouvu, jsme schopni mu přes rozšířenou realitu ukázat okno ve stavebním otvoru, ale třeba i okno jiného členění, typu nebo barvy, než právě má. Případně než právě má ve svém projektu, pokud se jedná o novostavbu. Zároveň nám aplikace pomůže se sběrem dat, která od zákazníka získáváme proto, aby celá zakázková výroba a dodávka proběhla dobře. Tato novinka už funguje, ale určitě budeme dál systém vylepšovat a tím pádem budeme potřebovat i větší podporu ze strany Vodafonu.
Jak vypadá společná vize odborníků na trhu?
Jaký prvotní impulz vás vedl k navázání partnerství s Vodafonem?
Tušl: Říkali jsme si, že přes počítač nedokážeme dostatečně rychle a kvalitně distribuovat informace mezi lidi. Potřebovali jsme větší objem dat, být totálně mobilní a propojit veškeré naše provozy. Zároveň jsme chtěli, aby byli naši lidé schopni s kýmkoli komunikovat online v reálném čase. Pochopení pro náš záměr bylo na trhu poměrně malé, vyslyšel nás jen Vodafone.
Vzpomenete si, jak vypadalo první setkání?
Müller: Naše první setkání bylo příjemné, protože zarezonovaly společné vize a postoj k businessu. Také mě potěšilo, že se VEKRA chce posunout směrem k větší digitalizaci a mobilitě – a přesně to je vize Vodafonu. Chceme poskytnout komplexní síť pro všechny zaměstnance všech firem, aby byli kdekoli, v kterýkoli moment dostupní nejen na telefonu, ale také e-mailech, a mohli využívat aplikace bez nutnosti přístupu k počítači.
Tušl: Snažíme se zlepšovat, růst a lépe integrovat to, co děláme, do jednoho balíčku. A po dvou schůzkách jsem zjistil, že se Vodafone snaží o podobnou věc a že máme stejné hodnoty. Mobilní řešení jsme potřebovali komplexní. Jsme v terénu, máme vzorkovny, výrobní závody, centrálu… Před Vodafonem jsme stále řešili, jaké máme spojení na závodě, jaké na vzorkovně, jak se mají lidi připojit v terénu a od koho máme mobilní tarif. Samozřejmě i bezpečnost – věřím, že s Vodafonem je bezpečnost našich dat zajištěna. Pochopili jsme, že s Vodafonem budeme efektivnější.
Čím jste spolupráci odstartovali, jak jste navrhovali postup?
Müller: Na začátku je potřeba nastavit základní procesy a kameny komunikace, ale tím to nikdy nekončí. Hledání skutečných přidaných hodnot a synergií je dlouhodobější cesta. Na trh přicházíme s různými nápady, jak momentální řešení vylepšit, a aktivně je našim zákazníkům vysvětlujeme a nabízíme jiný pohled na věc. Říkáme: „V tomhle vidíme zdroj, který by vám mohl pomoci posunout se, zrychlit, zkrátit procesy, můžete být blíž vašim zákazníkům apod.“ A tuto diskuzi vedeme na více úrovních, v různých produktových kategoriích. Už dávno to není jen svět mobilních služeb, ale čím dál více svět internetových či dalších fixních služeb, rovněž oblast cloudu, serverové infrastruktury, security a pochopitelně již zmíněného IoT. Do budoucna bude jistě zajímavé téma tzv. software-defined networks. To jsou témata, která přinášíme na stůl, a snažíme se o to, aby se rozvíjela.
Pokud pracujeme na nějakém zadání, nejprve chceme firmu pochopit, zjistit její konkrétní potřeby a kterým směrem se ubírá, a teprve podle toho navrhujeme konkrétní model na míru v dané oblasti. Vše stavíme na jedné technologické platformě, kde se slučují všechny služby dohromady, řeší se jejich provázanost, úspory z rozsahu, jednotnost a celková kompatibilita.
VEKRA má konkurenční výhodu, kterou si střeží, a nemůže nechat jen tak někoho nahlédnout pod pokličku. Stejnou otázkou se zabývají v různé míře snad všechny firmy, a proto je samozřejmostí, že všechna naše řešení a datová centra, ve kterých naše systémy běží, podléhají těm nejvyšším bezpečnostním standardům. Často i konkrétní propojení jednotlivých závodů a lokalit zákazníka jsou vedena privátními trasami a okruhy a jediná komunikace firmy se světem (do internetu) je skrz dané datové centrum. Stejně tak je tomu pochopitelně u VEKRY, pokud chceme garantovat nejvyšší možnou kvalitu a bezpečnost.
Pro VEKRU i další firmy poskytujete rozmanité balíčky služeb. Jak si o nich zákazníci udržují přehled?
Müller: Věřím, že v této oblasti máme skvělou nabídku nejen pro VEKRU, ale pro celý trh. Vodafone má platformu OneNet, v níž umí integrovat do jediného systému všechny služby, které zákazník odebírá. OneNet samoobsluha je mocný nástroj, kde si zákazník dokáže zobrazit veškeré služby, které využívá a které jsou účtované, anebo měnit třeba jejich nastavení.
V čem vidíte hlavní přínos Vodafonu?
Tušl: Na každé zakázce u nás pracuje několik týmů. Know-how VEKRY je enormní a my ho potřebujeme pokaždé co nejvíce využít. Přenos informací mezi jednotlivými lidmi, složkami, komponenty… V tom nám pomáhá Vodafone.
Navíc jsme velká firma, máme 1200 zaměstnanců, kteří pro nás pracují, zhruba 2 miliardy tržeb ročně, a nemůžeme si dovolit riskovat nějakým lokálním řešením. Pokud chceme něco rozvíjet, musíme mít jistotu, že máme přístup opravdu ke světovému know-how. A měli jsme pocit, že přesně to od Vodafonu můžeme dostat.
Měli jste před začátkem spolupráce nějaký problém, který vám Vodafone pomohl překonat?
Tušl: Chyběla nám komplexní péče. Neměli jsme mobilitu, ale byl tu i problém s dílčími věcmi, například spojení centrály nejen se zbytkem firmy, ale i se světem přes Wi-Fi připojení jedné konkrétní kanceláře, u které jsme to nebyli schopni zajistit. S Vodafonem to najednou šlo. Mně jako manažerovi se ulevilo, protože už se nezabývám připojením jednotlivých provozoven, vzorkoven, nebo tím, jestli je připojení dostatečné – najednou je.
Na konci všeho je člověk – i ten, který sedí na gauči a ovládá okno ze svého telefonu.
Müller: Přesně. A to je ta budoucnost, která je lákavá. Ve Vodafonu věříme, že se díky technologiím dají životy lidí zpříjemnit a zkvalitnit.
Tušl: Právě zkvalitnění a digitalizace nevýrobních procesů je obrovskou výzvou, protože v té chvíli budou spolehlivé. Také trh se technologicky i lidsky neustále rychle mění a posouvá a ani okno se nedá vyrábět tak, jak to stačilo před 5 nebo 15 lety. A to je nová výzva. Právě proto potřebujeme silného partnera. Nejen výrobce profilu nebo barev, kterého máte prověřeného a víte, že nezkazí recepturu jen proto, aby ušetřil tisíc korun, ale i toho, o koho se budete moci opřít v procesech. Všichni naši dodavatelé jsou s námi desítky let. A nikdy nás nenapadlo, že k těmto dodavatelům materiálu do budoucna přiřadíme také komunikační infrastrukturu. A s Vodafonem se to možná stalo.