Vodafone logo pro tisk nav-check nav-user nav-search nav-basket nav-arrow nav-close nav-hamburger loading onenet vodafone-box

Přejít k nám

Kontakt

12. listopadu 2024

Jak nastavit dvoufaktorovou autentizaci a proč je důležitá?

Nenechávejte nic náhodě a používejte k přístupu do svých účtů dvoufázové ověření. Nově ho zavádíme i do samoobsluhy Můj Vodafone. K jakým účtům volit 2FA a jak ho nastavit?

Co je to dvoufaktorová autentizace?

Dvoufaktorová autentizace (2FA, dvoufaktorové ověření) je bezpečnostní mechanismus, který chrání uživatelský účet pomocí dvou nezávislých forem ověření. I když je jedna vrstva prolomena (např. krádež hesla), útočník se k účtu díky druhému faktoru nedostane, nebo to má těžší. Tento bezpečnostní mechanismus využívá kombinaci dvou ze tří možných typů ověření.

  • Pro přístup zadáte heslo nebo PIN. Typicky něco, co víte jen vy.
  • Pro přístup budete potřebovat mobilní telefon s aplikací pro generování jednorázových kódů (např. Google Authenticator). Tedy něco, co máte fyzicky u sebe.
  • Pro přístup budou vyžadovány biometrické údaje, jako je otisk prstu, hlas nebo sken obličeje. Tedy něco, čím se můžete identifikovat.

Biometrická autentizace je účinný způsob, jak zabezpečit systémy pomocí osobních charakteristik, které jsou těžko napodobitelné. Ačkoliv je biometrická autentizace velmi účinná, nemusí fungovat vždy na 100 %. Proto se často kombinuje s dalším prvkem zabezpečení, čímž se dosáhne vyšší míry bezpečnosti v rámci dvoufaktorového ověřování.

Proces dvoufázového přihlášení do účtu může probíhat různými způsoby. V základu uživatel zadá své přihlašovací údaje, například heslo, a poté ověří identitu druhým faktorem. Jedním z běžně využívaných způsobů je zaslání jednorázového kódu na mobilní telefon, ale může jím být také biometrický údaj, nebo aplikace pro generování kódů.

Kdy se používá dvoufaktorové ověření? Vždy když potřebujete větší ochranu

Dvoufaktorovou autentizaci samozřejmě nemusíte mít u každého online účtu, ale rozhodně byste měli mít chráněny účty, které obsahují skutečně citlivé informace. A co mezi takové účty patří? Rozhodně bankovní účet. Chránit byste měli i svoje účty na sociálních sítích, aby vám někdo neukradl identitu. Samozřejmostí by měla být maximální možná ochrana firemních sítí a účtů a v neposlední řadě byste měli pomocí 2FA chránit svůj e-mail. Právě v něm se totiž skrývají další citlivé údaje, které by mohly sloužit jako klíč k ostatním účtům, nebo by jeho krádež mohla vést např. k phishingovým útokům.

Ilustrační schéma možností dvoufaktorové autentizace

Jak nastavit dvoufaktorové ověření?

Nastavit dvoufázové ověření není nic složitého a zvládne to i běžný uživatel. Autentizace se liší v závislosti na konkrétní platformě, ale obecně je postup následující.

  1. Nejprve se klasicky přihlásíte do účtu (např. e-mail, Google, Facebook atd.).
  2. V sekci zabezpečení najdete „dvoufaktorové ověření“ nebo „autentizace“, které povolíte či aktivujete.
  3. Zpravidla si budete muset vybrat druhý faktor. Tím může být SMS kód, kód generovaný speciální aplikací (např. Google Authenticator) nebo biometrický údaj.
  4. Po nastavení dostanete zkušební kód pro ověření funkčnosti. Teprve potom bude aktivována 2FA.

Pokud se v budoucnu rozhodnete, že chcete dvoufázové ověření vypnout (v rámci účtu Vodafone nelze, je možné pouze změnit 2. faktor), uděláte to opět na konkrétní platformě v sekci nastavení/zabezpečení. To ale rozhodně nedoporučujeme, protože pouze silné heslo už dnes nestačí. Stále existuje riziko, že účet může být napaden. V dnešní době vyžaduje dvoufázové ověření při registraci nového účtu velká část poskytovatelů.

Ochrana vašich údajů v Můj Vodafone je naší prioritou

Abychom co nejvíce zabezpečili váš zákaznický účet, pouhé přihlašování telefonním číslem nebo číslem služby nestačí. Nově se proto do Můj Vodafone přihlásíte prostřednictvím e-mailové adresy s dvoufázovým ověřením. Přihlašování do služby Můj Vodafone s dvoufaktorovým ověřením je bezpečnostní opatření, které zvyšuje ochranu vašich osobních údajů. Při přihlašování se do samoobsluhy zadáte pouze svůj e-mail a heslo a také ověřovací kód, který vám přijde SMS zprávou. Pod jedním přihlášením můžete spravovat více služeb, včetně služeb vašich blízkých.

TIP

Nabízíme vám návod krok za krokem, který najdete v Centru péče. Připravili jsme pro vás praktické videonávody, díky kterým si aktivujete dvoufázové přihlášení, ať už patříte mezi nové zákazníky, nebo naše stálice.

Zdroj obrázků: Depositphotos.com